[OSM-talk-nl] Utrecht Lunetten (was Re: Steden/dorpen)

Lennard ldp at xs4all.nl
Tue Apr 7 07:20:44 UTC 2009

Stefan de Konink wrote:

> Het is vrij simpel, render de kaart als in JOSM/NWB en je bent van dit
> gezeur direct af. Wat betreft schilderen, ik vind het er wel aardig
> uitzien, wat moet het voorstellen?

Ik zie een woonwijk. Veel woonerven (de grijze straten), en fietspaden.
Top. De fietspaden wel op layer=1, en het lijkt me niet dat ze verhoogd
liggen en andere wegen overbruggen.

Parken (leisure=park) die op layer=-1 liggen. Geen idee waarom, want
landuse en ook leisure areas worden toch al onder wegen gerenderd.
Sterker nog, die worden als een van de eerste dingen gerenderd*, gelijk
na de kustlijnen. En als er dan toch 2 landuses op elkaar liggen
(eigenlijk een no-go in GIS land?) dan zou je er juist voor moeten
zorgen dat het op dat niveau wordt opgelost.

Ook veel highway=path gebruikt. Ik neem aan voor de in een wijk altijd
wel aanwezige voetpaden en brandgangen. Hij/zij zou er alleen
highway=footway van moeten maken, of op de huidige highway=path aangeven
wat de gebruikers zijn.

Ik ben persoonlijk niet zo gecharmeerd van de huidige rendering van
woonerven (highway=living_street) op de mapnik layer. Het valt uit de toon.

* Rendering grofweg: kustlijnen -> landuse/leisure -> water -> tunnels
-> wegen -> gebouwen -> bruggen -> access -> trams -> amenity -> power
-> plaatsnamen -> huisnummers -> grenzen.

--
Lennard