[OSM-talk-nl] Steden/dorpen

Lennard ldp at xs4all.nl
Tue Apr 7 22:10:32 UTC 2009

Eugene van der Pijll wrote:

> Dit staat er pas sinds een week in. Het lijkt me niet dat we daarvoor de

Ik zie het.

> data moeten gaan omgooien. Zelfs als we ons hieraan gaan houden: in

We gaan nu ook al data omgooien, alleen dan voor het kleine grut.

> Nederland is er geen wettige status voor bevolkingscentra (dorpen,
> steden, etc.), dus volgens deze omschrijving moeten we nog steeds de
> bevolking aanhouden.

Klopt, het laatste onderscheid is in 1851 afgeschaft. Ook stadsrechten
verloren toen hun waarde.

Het CBS houdt echter wel wat bij: de 'mate van stedelijkheid'[1]

De mate van stedelijkheid wordt afgeleid van de
omgevingsadressendichtheid (OAD). De OAD van een adres is het aantal
adressen binnen een cirkel van één km rond dat adres.
De OAD wordt berekend per eenheid van 500x500m. Aan alle adressen en
inwoners in een vierkant wordt de berekende OAD en daarmee een van de
vijf categorieën van stedelijkheid toegekend, te weten:
- zeer sterk stedelijk (meer dan 2 500 adressen/km2),
- sterk stedelijk (1 500 – 2 500 adressen/km2)
- matig stedelijk (1 000 – 1 500 adressen/km2)
- weinig stedelijk (500 – 1 000 adressen/km2)
- niet stedelijk ( minder dan 500 adressen/km2).

Vijf niveaus.

Dat levert ook soms wat aparte data op[2]:

6001 Amsterdam
3845 Rotterdam
2302 Hilversum
2097 Eindhoven

[1]
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/_unique/_concept/default.htm?Languageswitch=on&Concept=Stedelijkheid+&PostingGuid={A5A55DA5-2223-48F7-838E-AB9F4BF1CD09}
[2] http://www.pvdahilversum.nl/Hilversum-dorp-of-stad.html

Ik haal het puur als voorbeeld aan, en je moet dit dan ook niet als een
voorstel zien om er iets mee te doen.

> Lijkt me voor de consistentie ook beter. Maar het beste is om zo snel
> mogelijk over te stappen op renderen op basis van de population tag.

Met de extra stap op place=town; population=50000 ? Deze stap heb ik al
geïmplementeerd op mijn openfietskaart testomgeving. Dan komen ze al
binnen op z6 ipv z9. Dat voegt dus niet zoveel toe, eigenlijk.

--
Lennard