[OSM-talk-nl] Wandelroutes op tile.openstreetmap.nl

Ben Laenen benlaenen at gmail.com
Tue Apr 14 19:43:49 UTC 2009

On Tuesday 14 April 2009, you wrote:

> Aha! De schuldige! :-)

wel, ik was alleszins niet degene die het upstream heeft gebracht. Ik
heb de code naar een paar mensen gestuurd, maar weet niet wie de
schuldige is. Niet dat ik het erg vind hoor, maar 'k had het liever wat
opgekuist eerst :-)

> Inderdaad, extra/andere functionaliteit in osm2pgsql hangen is niet
> zo moeilijk, zolang we het huidige maar niet slopen. Immers, wij zijn
> vast niet de enigen die hiervan gebruik maken; zie ook de
> opencyclemap.

De opencyclemap werkt anders, die gebruikt een paar extra sql queries
onafhankelijk van osm2psql die na het invoeren uitgevoerd worden.

> Taggen voor de renderer? :-)

taggen in welke kleur de markeringen of bordjes zijn is toch niet taggen
voor de renderer?

> Er zit nu wat colour handling in osm2pgsql: De tag 'preferred_color'
> wordt nu gelezen, gekeken of deze in de range [1-4] valt, en dan in
> pg weggeschreven als route_pref_color. Indien buiten de range, of
> niet aanwezig, dan wordt het een 0.

Ja, de route_pref_color is wat van die rommel van mij die er beter eerst
uit gegaan was. Voor mijn rendering had het zijn nut nochtans. Maar ik
veronderstel dat niemand weet waar het voor dient :-)

Kort samengevat: een lokale fietsroute kreeg een extra nummer mee. Elk
nummer kreeg dan een eigen kleur op de kaart (en de kleuren worden
gekozen door degene die de kaarten rendert zodat ze inpassen in de
andere kleuren op de kaart). Als lokale routes dus overlappen kon je zo
het onderscheid maken.

Dat valt trouwens wel meer onder taggen voor de renderer... Maar er is
niet veel anders mogelijk omdat je verkortingen bijvoorbeeld ook
dezelde kleur wil houden dan de hoofdroute.

> Ik vraag me af of er veel routes voorzien zijn van
> 'preferred_color=[1-4]'.

Ja, hier rond Antwerpen hebben de meeste lokale fietsroutes die tag, om
logische redenen :-)

> [...]
> mogelijke kleuren moet je als mapper zelf een kleur kiezen die op de
> snijdende/rakende routes niet voorkomt, en de kleur hoeft niet de
> werkelijke routekleur te zijn. Een renderen moet immers zelf 4 unieke
> kleuren aan de codes 1-4 hangen.
>
> Ik zou het wel mooi vinden om bij de routes die 'op de weg' voorzien
> zijn van een duidelijke kleurstelling (bv. wit/rood, geel/rood,
> geel/blauw, of een enkele kleur), deze ook op de kaart te krijgen. En
> dat dan op een uniforme en te behappen manier, zodat je niet een
> explosie aan rendering rules nodig hebt.

Dat laatste is bij mijn weten niet mogelijk met mapnik, maar prove me
wrong :-)
Maar je komt wel al ver als je gewoon de basiskleuren hebt (blue, green,
yellow, brown, red, orange, black, purple), en wat betreft combinaties,
er zijn ook maar een paar die voorkomen
als "white-red", "yellow-red". 't Zijn redelijk veel regels, maar
voorlopig is er niks beters. Vergeet alleen geen regel in de stylesheet
om naar een default kleur te gaan als je de kleur niet herkent...

Ben