[OSM-talk-nl] Is dit toegestaan?

Lambertus osm at na1400.info
Thu Apr 16 12:26:12 UTC 2009

Maarten Deen wrote:

> Oh? En POI's? Want dan ga ik even virtueel door Amsterdam/Rotterdam/Groningen
> rijden en telefooncellen, brievenbussen en wat al niet meer intekenen.

> Floris zit nog een stapje eerder: mag je op Google Maps zoeken naar plaatsen
> die nog te mappen zijn.
> Ik denk dat niemand dat kan verbieden, alleen al niet omdat niet hard te maken
> is dat je met Google gezocht hebt.

Zoals ik het begrijp is het feit dat je de situatie ter plekke bezoek
voldoende om de gegevens 'eigen werk' te maken en die vallen dus niet
onder het copyright van Google. Je mag dus data 'overnemen' als je maar
genoeg zelf werk verricht hebt om het overnemen tot stand te brengen.
Dus een boek kopieren op een copier mag niet maar overtypen mag wel.

> Overigens zijn er ook sites die Google en OSM 1-op-1 op elkaar leggen met
> transparancy. Bijvoorbeeld
> <http://sautter.com/map/?zoom=10&lon=4.823&lat=52.15708&layers=B0000TFFF>

Dat maakt dus niet uit, je kijkt op een copyrighted kaart om te zien wat
je nog moet mappen, maar het daadwerkelijk ter plaatse mappen van de
situatie is wat het geen derived werk maakt.