[OSM-talk-nl] Parkeerautomaten

Roeland Douma unix at rullzer.com
Tue Aug 11 09:02:49 UTC 2009

Howdy,

Tijdens mijn map rondje vanmorgen kwam ik veel parkeer automaten tegen, zoals
te verwachten is in Amsterdam, en ik dacht ik neem ze gewoon mee. Dit levert
weer materiaal voor een leuk thema kaartje! Eenmaal thuis gekomen bracht het
invoeren van de parkeer automaten enkele problemen met zich mee.

De basics tags zijn bekend:

amenity=vending_machine
vending=parking_tickets

Nu is het natuurlijk handig om er ook payment tags aan te hangen maar
eigenlijk is het gewoon chipknip (soms ook creditcard/pinpas maar over het
algemeen gewoon chipknip). Natuurlijk is dit geen standaard tag maar het lijkt
mij nuttig hem toch te gebruiken, daar als payment:bank_card=yes gebruikt
wordt sommige toeristen (of mensen van het platte land) kunnen denken dat je
er ook gewoon met je pas kan betalen.

Verder hebben (hier in Amsterdam in iedergeval) alle automaten een nummer. Dit
nummer kan je dan doorgeven aan je parkeer provider (Yellowbrick, Parkmobile
etc) en dan hoef je geen kaartje te halen. Nu heb ik mooie foto's van de
automaten en kan dus ook deze nummers invoeren maar wederom hoe. ref=* lijkt
mij niet juist. Zelf zat ik te denken aan ref:payment=* al kan dat ook
verwarrend zijn.

Wat zijn jullie meningen hierover?

Groet,
--Roeland