[OSM-talk-nl] Hoe duikers mappen

Milo van der Linden milo at opengeo.nl
Sun Aug 16 14:38:02 UTC 2009

Frank Fesevur schreef:

> Maar kom ik weer terug bij mijn eerste vraag: Hoe moet ik het dan
> taggen. Zoals het nu is, is het in ieder geval niet goed. Het zijn
> geen bruggen, maar duikers. Dan het water maar opsplitsen?

Het water kun je inderdaad splitsen, waarbij het lijnstukje dat water én
duiker is dus een extra tag krijgt.
Ik zou voorlopig gaan voor tunnel=yes, omdat een culvert zoals in het
wikipedia voorbeeld duidelijk wordt géén duiker is.

Mijn gevoel voor duikers gaat meer richting woorden als trench, conduit,
duct, pipe, cut-and-cover (allemaal termen uit de Civil Engineering)

Maar even rondspitten op  wikipedia leert dat de variaties hier zo enorm
zijn dat het onmogelijk lijkt om een centrale term te kiezen. Daarnaast
is het mij niet gelukt om de engelse term voor duiker te vinden.
Wellicht dat we een plaatje van een duiker op de wiki moeten posten
zodat een native engelstalige er zijn licht op kan laten schijnen?

> Zie het voorbeeld van het Muntplein van Lambert. Of bijvoorbeeld deze
> kruisingen hier in Den Haag.
> http://www.openstreetmap.org/?lat=52.06198&lon=4.27402&zoom=17
>
> Eenzelfde situatie. Vanaf de straatkant gezien bijna niet meer als
> brug herkenbaar, maar het water loopt er echt goed onderdoor. Zeker
> niet 4 aparte bruggen voor de rijbanen en fietspaden. Zo zijn er in
> Den Haag wel tientallen voorbeelden te vinden.

> Mijn gevoel is als beginner nog te klein om dat te durven volgen.

Lijkt me geen probleem hoor, al zet je er de tag: gevoel=frank. Dan
wordt deze vanzelf een keer gevonden bij een kwaliteits-controle en kan
op basis van jou userid contact met je worden gezocht om te kijken
waarom je die tag wilt gebruiken. Wie weet is er tegen die tijd wel
overeenstemming over duikers, culverts, tunnels, pipes etc.