[OSM-talk-nl] Hoe duikers mappen

Lennard ldp at xs4all.nl
Sun Aug 16 15:46:48 BST 2009

Milo van der Linden wrote:

> De enige reden dat er op www.openstreetmap.org een kaart tevoorschijn
> komt is omdat de OSMF wil "showcasen" wat ze zoal in de db hebben. Ik

Omdat iedereen op zijn klompen kan aanvoelen, wat je verderop ook
aangeeft, dat zonder visualisatie de interesse een flink stuk minder zou
zijn.

> heb er een aantal keer met leden van de OSMF over gepraat en volgens mij
> zijn die het er over eens dat het bijhouden van de kaart op
> www.openstreetmap.org NIET tot de doelstelling van de foundation behoord.

En (formeel) gelijk hebben ze. De officiële doelstellingen van de OSMF:

- Beheer van de serverhardware, vooral die bij UCL, en het beheer van de
openstreetmap.org domeinnaam.
- Een zekere mate van bescherming bieden tegen copyright- en
licentiekwesties.
- Een organisatie voor fundraising zijn.

De OSM-data is niet van de OSMF. De OSMF is vooral opgericht ter
ondersteuning van het OSM-project, en niet ter controle daarvan.

Informatie hierboven is afkomstig van de officiële OSMF website op
<http://www.osmfoundation.org/>

> De kaart is echter een van de weinige manieren voor de OSMF om aan
> geïnteresseerde sponsors te laten zien wat ze doen. Het aantal commits,
> extracts, API calls, db volume etc. wordt over het algemeen helaas door
> mensen met de centjes nogal slecht begrepen of geïnterpreteerd :D

Dat de kaart een retesterk hulpmiddel is t.b.v. sponsorverwerving, zal
ik echt niet ontkennen. Het is ook niet voor niets dat er nu weer GBP10k
van OSMF-geld in de servers gestoken is.

> Wie is dan de ongelimiteerd toegewezen beheerder van de centrale kaart
> en op welke wijze heeft deze persoon/personen het unieke recht gekregen
> de centrale kaart te beheren? Door een democratische stemming? Of vanuit
> de OSMF?

Beheerder != eigenaar. En alleen die centrale servers worden onder
auspiciën van de OSMF beheerd. De kaarten die erop draaien zijn van ons
allemaal, en worden slechts gefaciliteerd door OSMF en de servers.

Het onderhoud van de kaarten gebeurt niet eens door de OSMF. Jouw
opmerking dat het OSMF ingefluisterd wordt voor verbeteringen aan de
kaart is pertinent niet waar.

Ook heeft het OSMF geen enkele autoriteit over hoe we de wereld mappen
en taggen, zoals sommigen weleens lijken te denken. Het is dus ook
verkeerd om naar de OSMF te kijken om een oordeel te vellen over zulke
kwesties, behalve in die gevallen waarin wij als community zelf om zo'n
oordeel vragen, door OSMF als mediator of arbitrator aan te wijzen. Is
dat ooit al eens gebeurd?

--
Lennard