[OSM-talk-nl] Hoe duikers mappen

Frank Steggink steggink at steggink.org
Sun Aug 16 15:00:19 UTC 2009

Milo van der Linden wrote:
> Het water kun je inderdaad splitsen, waarbij het lijnstukje dat water én
> duiker is dus een extra tag krijgt.
> Ik zou voorlopig gaan voor tunnel=yes, omdat een culvert zoals in het
> wikipedia voorbeeld duidelijk wordt géén duiker is.
>
> Mijn gevoel voor duikers gaat meer richting woorden als trench, conduit,
> duct, pipe, cut-and-cover (allemaal termen uit de Civil Engineering)
>
> Maar even rondspitten op  wikipedia leert dat de variaties hier zo enorm
> zijn dat het onmogelijk lijkt om een centrale term te kiezen. Daarnaast
> is het mij niet gelukt om de engelse term voor duiker te vinden.
> [...]
Wat mij betreft zou er i.h.a. wel meer aandacht aan kunstwerken besteed
kunnen worden. Ze zijn net zo essentieel voor onze maatschappij als
gebouwen, parken, e.d. Op dit moment is het een allegaartje. Je hebt
features zoals waterway=weir, waterway=dam, etc., maar bruggen worden
als bridge=yes van af. Misschien is het een idee om een "structure" tag
te introduceren? Ik weet trouwens ook niet goed wat de correcte naam is.
Rondgraven op Wikipedia gaf alleen "structure" wat het dichtst bijzit.

V.w.b. duiker, de Nederlandstalige "duiker"-pagina is gelinkt aan de
"culvert"-pagina, met daarbij een plaatje van wat wij in het algemeen
onder duiker verstaan. Misschien hebben de auteurs van de Engelstalige
pagina gewoon nog geen geschikt plaatje gevonden, of vonden ze het niet
nodig, of het plaatje van de NL versie (wat een "Amerikaanse" duiker is)
niet interessant genoeg. Een oordeel o.b.v. alleen een plaatje is kort
door de bocht.

De tekst van de "culvert"-pagina is als volgt: "Culverts come in many
shapes and sizes, including round, elliptical, flat-bottomed,
pear-shaped, and box. They vary from the small drainage culverts found
on highways and driveways to large diameter structures on significant
waterways or supporting large water control works. The latter can
comprise large engineering projects." Volgens deze tekst zouden onze
duikers ook in het engels met de term "culvert" aangeduid worden. Zie
vooral ook "many shapes and sizes", dus er is geen uniformiteit.

Groeten,

Frank