[OSM-talk-nl] webpagina

Lambert Carsten lhc.osm at solcon.nl
Mon Aug 17 10:01:27 BST 2009

On Monday 17 August 2009 10:05:17 Lambertus wrote:
> Hey wat is er mis met de enige opensource online routeplanner van
> OpenStreetMap die toevallig ook nog eens wereldwijde dekking heeft?
Niets natuurlijk.
Hoewel...  gpx download voor langere routes gaat nog steeds niet, en
via-points kan ook soms nuttig zijn. Ja, je vraagt er zelf om..  :)

Bovendien dat is precies wat wij volgens mij willen, kunnen kiezen. Dat kan
natuurlijk nu ook al maar de 'niet nerd' komt volgens mij veel te snel tot de
conclusie dat openstreetmap.nl niet voor hen is. Volgens mij moeten wij dat
niet willen, maar misschien is de overheersende opvatting dat wij nog rijp
zijn voor jan en alleman.

> Moeten we naast CM en ORS ook een link naar maps.google en maps.live
> erbij gaan zetten?
Nou nee, maar Garmin staat erbij en dat moet beslist zo blijven. Niet iedereen
heeft een Garmin, ik in elk geval niet en die willen misschien toch online
een route kunnen plannen. Cloudemade en Openrouteservice gebruiken net zoals
jouw Garmin site en Yournavigation OSM materiaal en horen er daarom bij. En
als Google maps OSM data zou gebruiken dan zouden we maar al te graag daarmee
te koop lopen denk ik (en terecht).

Onlangs nog was er een vraag op de algemene talk list van iemand die vroeg of
hij OSM data kon gebruiken op een Garmin die hij wilde kopen. Ik vind dat
raar. Hij vindt openstreetmap, de mailing list (moet zich aanmelden om te
posten) en neemt de 'moeite' die vraag te stellen. Ongetwijfeld zullen mensen
denken dat hij wat meer zelf had moeten onderzoeken maar ik vind dat een
gewone argeloze gebruiker die niet van plan is bij te dragen dit al meteen
had moeten vinden. Overigens is net dit geval niet een voorbeeld van een
probleem van openstreetmap.nl maar een omissie van openstreetmap.org.

> ;-)

Ik heb weer makkelijk praten. :)
mvg

Lambert