[OSM-talk-nl] Rijksuniversiteit Groningen op OSM

Henk Hoff toffehoff at gmail.com
Fri Aug 21 00:03:17 BST 2009

Op 20 augustus 2009 23:20 schreef Pieter de Bie (frimmirf at gmail.com)
het volgende:
> Hallo,
>
> Ik heb een reactie gehad, dat we de luchtfoto's van de gebouwen kunnen
> gebruiken, mits de copyright van Aerophoto Eelde vermeld wordt. Ik
> denk dat dit niet acceptabel is, maar hoe kan ik reageren? Dat
> afgeleide werken onder een ODBL/CC licentie moeten kunnen vallen? Is
> het geen probleem als de copyright wel verplicht in de database komt,
> maar niet gerendert hoeft te worden?

Wat is nu precies de bedoeling? Dat de foto's openbaar gemaakt worden
via bijvoorbeeld de mapserver van opengeo.nl? Of dat je een interne
mapserver van de RUG mag gebruiken om te trace-en. En dat je dat dan
als RUG student/medewerker doet.

In het eerste geval moet de RUG een licentie hebben van Aerophoto dat
zij deze foto's ook mogen herdistribueren (en dat hebben ze
waarschijnlijk niet is mijn vermoeden). In het tweede geval moet de
RUG licentie hebben dat ze van de foto's afgeleid werk mogen maken.

In het laatste geval zou je bij het intekenen de tag source=Aerophoto
Eelde kunnen gebruiken.

Het feit dat de RUG zegt dat je een copyright moet vermelden lijkt
erop dat ze niet zelf eigenaar van de foto's zijn, maar enkel een
gebruikerslicentie hebben.

De RUG heeft toch ook een zeer goede rechten-afdeling? Er lopen daar
ongetwijfeld wel enkele mensen rond die je precies kunnen vertellen
wat wel en niet kan.

> Verder kan de RUG ook Kadastrale kaarten bijdragen. Hebben wij daar
> wat aan? Onder wat voor copyright zijn die normaal?

Is de RUG juridisch eigenaar, of is dat toch nog het Kadaster?

> - Pieter

Ik werk normaliter in Groningen, als het handig is dit een keer
face-to-face door te spreken, laat het me even weten. Dat kunnen we
mogelijk een afspraak maken.

Gr
Henk Hoff