[OSM-talk-nl] excuses

Rik de Landloper rik at the-quickest.com
Sat Dec 19 21:05:08 UTC 2009

Ik heb ooit al eens een poging gedaan (primair voor mezelf) wat
duidelijkheid te scheppen in het taggen van on- en half verharde
wegen en paden:

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Recreatieve_paden_wegen

Ik vind dat we in NL heel vaak onterecht iets highway=footway/foot=yes
of highway=cycleway/cycle=yes noemen. Dit geldt echt alleen voor paden
waar het gebruik met een van de blauwe RVV borden staat aangegeven en
daarmee onbetwist 'openbaar' zijn. Ook voor paden langs wegen met
straataanduidingen kun je er wel veilig van uitgaan dat ze openbaar
zijn. In alle overige situaties kan je met informatie die je in het
veld verzameld vrijwel nooit zeker 'openbaarheid' vaststellen. Dit
geldt bv voor allerlei paden en wegen die door natuurgebieden of andere
overheidsgebieden lopen, die zijn gewoon niet officieel en algemeen
bekend 'openbaar'. Een bordje 'opengesteld' of 'vrij wandelen' oid
maakt een weg of pad nog niet openbaar, het geeft alleen aan dat de
eigenaar er (op dit moment) geen bezwaar tegen heeft dat de weg door
fietsers, wandelaars, .. gebruikt wordt, een situatie die elk moment
veranderd kan worden. De juiste tag is dan foot=permissive,
cycle=permissive. Pas als je toevallig weet hebt dat een pad/weg in een
wegenregister staat opgenomen of al 30 jaar is opengesteld, kan je hem
foot=yes/highway=footway of cycle=yes/highway=cycleway noemen. In beide
gevallen lijkt het mij dan zinvol als er een verwijzing naar register
of kennis in een tag wordt meegegeven. Gezien het woud aan bordjes en
de consequente inconsequentheid waarmee beheerders de permissiveness
aangegeven, zie ik zelf vrijwel consequent af van het taggen ervan. Ik
tag alleen het fysieke karakter van het pad/weg en ik tag alleen de
access-
tags xx=yes of xx=private, en alleen dan als ik daar in het veld een
hard bewijs voor zie, dat ik dan ook direct fotografeer en gegeotagged
in mijn archief bewaar. Maar als wandelaar word ik wel eens moe van al
die (in mijn ogen) onterechte cycle=yes tags op de kaart en zet ik als
daad van verzet incidenteel wel eens een cycle=yes om in
foot=permissive ;)

In bedoelde thread kwam Lennard aanzetten met een vermeend verschil
tussen een openbare en een publieke weg, tot op heden heeft hij mij dit
voor mij onbekende verschil niet duidelijk gemaakt. Wellicht noemt
Lennard iets publiek wat niet bewezen 'openbaar' is, maar ook niet
bewezen 'niet openbaar'. Er is inderdaad een beperkte en een strikte
uitleg van de term 'openbaar' mogelijk.

Beperkt: Zolang geen bewijs van het tegendeel is een weg/pad openbaar

Strikt: Weg/pad is pas openbaar indien deugdelijk bewijs

Het lijkt mij niet zinvol om de beperkte variant te hanteren. Het bewijs
hiervoor is volop zichtbaar op de osm-kaart. Wat is immers de betekenis
van alle zogenaamde fiets- en wandelpaden als iedereen in de praktijk
gewoon overal gebruik van maakt. In het veld luid bellend of schreeuwend
de andere weggebruiker van je gelijk overtuigen schiet ook niet erg op.

Reaktie op Philip:
> Als je in Nederland een weg hebt zonder bordje fietspad, voetpad, etc.
> dan mag iedereen daar rijden.

Klopt. Maar dat geef je dus niet aan met
highway=cycleway/cycle=yes/higway=footway/foot=yes. En wat is de
meerwaarde om hier de tags foot,cycle,skate,opjekoplopen=permissive neer
te zetten. Het lijkt me zinniger om alleen een tag neer te zetten waar
geen toegang is (bv cycle=private of cycle=no </twijfel>)

Reaktie op Lennard:

> Als er geen verkeersborden staan, geen borden van bijvoorbeeld SBB of
> anderzijds priveterrein, en het is ook niet verboden gesteld in de
> APV*, dan mag je daar bijna wel vanuit gaan.

Mee eens, maar dan wel opjekoplopen=permissive en niet opjekoplopen=yes.
Ik ben zelf trouwens documenten van instanties aan het verzamelen waar
hun toegankelijkheidsvoorwaarden in vermeld staan. Geeft leuke (NOT)
verrassingen. Zo is volgens een document van defensie het terrein de
Vlasakkers volledig opengesteld voor wandelaars, staan er op het terrein
volop wandelbordjes, maar moet je jezelf wel met guerillatechnieken
toegang verschaffen. Tja, foot=permissive ? Toch maar even opengelaten.