[OSM-talk-nl] Licentie veranderingen

Stefan de Konink stefan at konink.de
Wed Feb 11 14:56:08 UTC 2009

L.S.,

Ab amicis honesta petamus;

Binnenkort wordt aan de bestuursleden van de OpenStreetMap Foundation
een licentie verandering gepresenteerd. Als de *core* bestuursleden
hiermee instemmen dan zal de CC-BY-SA licentie worden vervangen door een
nog onbekende licentie, die niet geheel transparant tot stand is
gekomen, niemand de juridische inpact van kent en bovenal nog door
niemand wordt gebruikt. Ik zeg expliciet core want de 'consulting
members' hebben geen stem.

De nieuwe licentie biedt meer 'vrijheden' voor de eindgebruiker, en hakt
daarmee het virale effect van OSM af. Het is nog niet bekend of OSMF
zich als licentiehouder gaat opwerpen, dan krijgen we een soort
Buma/Stemra verhaal. Wellicht zijn verandering goed. Onder de
voorwaarden waar hij nu wordt gebracht is dat het niet.

Effectief staat er het volgende gebeuren, iedereen krijgt een mailtje
van onze grote leider en oprichter van het bedrijf Cloudemade, dat OSM
data gebruikt en bijvoorbeeld de volgende producten commercieel
aanbiedt: http://cloudmade.com/products
...met de vraag om vooral in te stemmen met de licentie verandering. Op
de webpagina komt dan te staan iets in de trend van:

"Ga je akkoord met licentie wijziging (ja/nee), wanneer je niet akkoord
gaat bestaat de mogelijkheid dat we al je data wissen."

Voor het bovenstaande is een week ingeruimd.

Ik wil alle mappers het volgende mededelen; mochten we tot een situatie
gaan komen waar het een "als je niet voor ons bent, dan ben je tegen
ons"-stemming krijgt, we er alles aan zullen doen om tot de laatste
druppel Creative Commons By SA planet data te forken tot een eigen
infrastructuur. Dit is geen obstructie noch dreigement, slechts een
garantie dat geen druppel data verloren zal gaan. We zullen alle mensen
hiervan op de hoogte moeten gaan stellen; gelukkig zijn we niet alleen.

Zowel de community in Italiƫ als Duitsland wordt nu op de hoogte
gebracht; van uit de laatste hoek hoorde ik:

"very likely that the community will oppose any attempt to rush through
a license".

Stefan