[OSM-talk-nl] Een toegangelijker OSM, deel 2

Rejo Zenger osm-talk-nl at subs.krikkit.nl
Tue Jul 7 14:16:31 UTC 2009

++ 07/07/09 15:27 +0200 - Philip Homburg:

>Op zich ben ik het met je eens dat OSM veel te gefragmenteerd is.
>
>Maar wat ik zelf als een veel groter probleem zie is dat veel van de
>onderliggende infrastructuur nog in de kinderschoenen staat.
[...]

Juist. Daarom schreef ik ook:

 | Een paar van de doelen die ik mezelf zou zetten zijn het verhogen van
 | gebruiksgemak, het verhogen van de herkenbaarheid en het verbeteren van
 | de bekendheid van OpenStreetMap. Belangrijke middelen daarvoor zijn,
 | IMHO, een interface die eenduidig en uniform is, die de gebruiker met
 | een beperkt aantal heldere stappen de informatie die gebruiker wil
 | teruggeeft en die "correct" is.

Het gebruiksgemak gaat over mooie buttons die op een praktische manier
in een doordachte workflow gepropt zitten, maar ook over de informatie
die teruggegeven wordt. Een routeplanner met een goede interface zal
niet aanslaan als deze geen bruikbare route teruggeeft.

En, het voorbeeld dat ik gaf was niet meer dan dat: een voorbeeld. Ik
zeg niet dat we het zo moeten doen. Als we tot de conclusie komen dat
routering geen optie is, laten we dan de rest wel al doen (en goed!). En
laten we die rest zo doen dat routering er in een later stadium alsnog
bij kan.

>Hetzelfde geldt voor de database: het is een enorme brei met data waar je maar
>moeilijk wijs uit wordt. Hoe meer POI's er in een gebied te vinden zijn, hoe
>moeilijker het wordt om in JOSM (maar ook via de data layer van de website)
>te begrijpen hoe de wereld in elkaar zit.

Juist. Dat is dan ook een van de voornaamste problemen die ik noemde. Er
zit veel en waardevolle data in de OSM database, maar de ontsluiting is
een ramp. Aan de kant van de editors, maar ook aan de kant van de eind-
gebruikers.

>Zelf heb ik m'n eigen scripts (zie bijv.
>http://stereo.hq.phicoh.net/biking/maps/2009-06-20.shtml
>voor het resultaat), maar het zou beter zijn als iedereen gemakkelijk zo'n
>kaartje zou kunnen maken.

Ik heb al eens iets gebouwd dat mensen in staat stelt om hun GPX file op
snelle en makkelijke manier te tonen (dat is wat je bedoelde denk ik).
Zie <https://rejo.zenger.nl/topo/embed-osm-and-track-in-webpage.php>
voor een uitleg.

Basically: "https://rejo.zenger.nl/topo/osm/?fn=url-of-gpx-file". Er
zijn nog wel wat dingen die uitgebreid moeten worden, waypoints worden
nog niet getoond bijvoorbeeld.

Maar, het is misschien leuk dat dat er is, meer dan een quick 'n' dirty
speeltje is het niet. Het is gewoon weer een semi-handige interface naar
die data van OSM. En dat is niet wat nodig is.

Ik wil die dingen graag samenvoegen en verbeteren.

--
Rejo Zenger . <rejo at zenger.nl> . 0x21DBEFD4 . <https://rejo.zenger.nl>
GPG encrypted e-mail prefered.