[OSM-talk-nl] Een toegangelijker OSM, deel 2

Philip Homburg pch-osm-talknl at u-1.phicoh.com
Tue Jul 7 14:51:49 UTC 2009

>Dat is niet waar, de infrastructuur is best solide. Maar net zo
>gefragmenteerd als de overige initiatieven. Met name onduidelijkheid
>over "teams" die verantwoordelijkheid hebben over bepaalde bouwstenen
>van de OSM infrastructuur is een probleem.

Solide in de zin dat de database zelf niet down gaat, dat klopt (en dat is
natuurlijk ook heel belangrijk).

Solide in de zin dat er een duidelijk model is hoe je met OSM data om moet
gaan is het denk ik niet.

Een heleboel dingen moeten duidelijk nog langzaam groeien. Dat is niet erg.
Maar je moet dan wel oppassen welke groepen gebruikers je gaat benaderen.

>Dat ligt niet aan de routeplanners maar aan de data. Werk aan de winkel dus!

Dat klopt niet. Ik heb redelijk veel met http://yournavigation.org/ gespeeld
(die natuurlijk gosmore als backend heeft) en recenter met ANDNAV2. En in
beide gevallen zie je dat de navigatie software heel veel steken laat vallen.

Ook in de data zitten veel fouten maar op route gebied is het model dan
ook verre van compleet.

>De kreet OSM is hierin te algemeen. De OSM database is de kern. Die
>verantwoordelijkheid ligt bij de OpenStreetMap Foundation.
>
>De afgeleide producten zoals de xapi, de tileservers, de extracten en de
>diverse applicaties liggen NIET bij de OSMF. Hiervoor moet je inderdaad
>af en toe flink zoeken in het oerwoud.

Ik denk dat OSM community meer moet doen dan alleen de database. Het is prima
als de OpenStreetMap Foundation alleen de database doet, maar dan moet je
een andere wereldwijde organisatie opzetten voor de rest.

Juist omdat OSMF geen applicaties doet is het op sommige punten zo
gefragmenteerd.

>Dat ligt er zomaar aan waar op de wereld je bent. Wij zijn in Nederland
>gewoon tot op het bot verwend met het feit dat TeleAtlas ons land
>economisch interessant genoeg vindt voor het inwinnen en beschikbaar
>stellen van data. En TomTom heeft hier van geprofiteerd.
>Met Garmin Mobile XT en de openstreetmap data van Aruba heb ik een
>routerings applicatie op dat mooie eiland. En op Aruba heb je met TomTom
>gewoon helemaal niks. Kwestie van perspectief zullen we maar zeggen.
>Alles hangt of staat met de data.

Ja, ik had het over Nederland. Ik denk niet dat het veel indruk maakt als
je zegt dat OSM op Aruba beter is dan TomTom terwijl iedereen die het
uitprobeert er achter komt dat in Nederland OSM het veel slechter doet.

>Deze kartograaf (Ja, ik mag die titel dragen met een ing. er bij ;-))
>heeft even naar jou kaart gekeken maar denkt dat ook daar nog wel iets
>over de labels kan worden gezegd.
>Kaarten moeten worden toegespitst op het gebruik en zolang we =E9=E9n
>generieke "kaart" renderen waar alle andere initiatieven op moeten
>worden gedrapeerd is nog niet alles optimaal. Hiervan zijn we ons bewust
>en er wordt dan ook gewerkt aan b.v.:
>- Tile omgevingen zonder labels
>- Tile omgevingen in grijstinten
>- Tile omgevingen zonder POI's

Dat is een goed punt.

>Ik zou zeggen sluit je aan! Denk mee, doe mee. Wellicht kun je helpen om
>uiteindelijk te zorgen dat zaken =E9cht een succes worden want dat is de
>kracht van de community.

Voor mij is OSM al lang al een succes. Maar een beetje meer focus kan soms
geen kwaad. Er zijn in de Nederlandse OSM community heel veel groepjes die
allemaal wat anders doen. Op zich niet erg, ieder z'n hobby, maar het gevolg
is wel dat het langer duurt voordat bepaalde aspecten echt volwassen zijn.

Het alternatief is om te kijken wat haalbaar is en er dan met een zo groot
mogelijk groep aan proberen te werken om dat voor elkaar te krijgen.