[OSM-talk-nl] de plattegrond is van ons allemaal

Milo van der Linden milo at opengeo.nl
Fri Jul 10 13:13:05 UTC 2009

Matthijs Laan wrote:

> Ehh.... die uitspraak ging juist om de continuiteit van Google of
> Microsoft. Terwijl je dus bij OSM wel zelf de regie kan houden.

Alleen als je kopietjes trekt.. en kopietjes garanderen nog steeds geen
continuiteit..
Journalisten zijn ook niet altijd handig met hun uitspraken... het hele
verhaal is gewoonweg wat fuzzy.

Een van de belangrijkste voorwaarden om initiatieven een succes te maken
is "belang".

Succesvolle commerciële bedrijven hebben altijd een belang inzake
continuiteit. Bij communities is dit veel onduidelijker. Een community
kan in theorie van de ene op de andere dag ophouden met bestaan zonder
dat er een enkele partij juridisch in staat is om geleden "schade" te
verhalen.

Dus; hoe garandeer je potentiële "groot gebruikers" van openstreetmap
continuiteit?
- Blijven de grootgebruikers meeliften op de community?
- Gaan grootgebruikers doneren aan OSMF?
- Zoeken grootgebruikers naar commerciële partijen die voor hen
openstreetmap-data gebaseerde oplossingen bieden?
- En hoe reageert de community daar op?

Ik denk dat dit een gat is dat een stichting met een ANBI keurmerk hier
een goede invulling zou kunnen geven met de garantie dat de community
net zoveel of meer profiteert dan de grootgebruikers.

Maar uiteraard is dat mijn persoonlijke mening en ben ik erg
nieuwsgierig naar wat anderen hiervan vinden!