[OSM-talk-nl] Toon

Milo van der Linden milo at opengeo.nl
Fri Jul 24 12:04:01 UTC 2009

Beste Paul,

Het sarcasme ontstaat naar mijn idee door het groeien van de
populariteit van openstreetmap en open source in het algemeen.

De harde kern in alle open source/open data initiatieven is steevast een
groep mensen die écht al hun ziel en zaligheid in een project stoppen.

Dit kost energie, vrijetijd en vergt motivatie en inzet.

Met het toenemen van de populariteit neemt het aantal mensen dat passief
deelneemt sterk toe. Gelukkig zijn er mensen die wel bijdragen en dat
kan op veel manieren;

- Naar buiten gaan en thuis achter de pc mappen
- Deelnemen aan de codebase, meehelpen om de middelen van openstreetmap
te verbeteren
- Documenteren op de wiki, deelnemen aan discussies, meedoen op talk-nl
ofwel in het algemeen: praten en meedenken.
- Anderen vertellen hoe mooi openstreetmap wel niet is.
- Koffie schenken tijdens een mapping party
- Accepteren dat je partner ziel en zaligheid in OpenStreetMap steekt en
hem/haar tóch nog waarderen ;-)

Er zijn oneindig veel manieren om positief bij te dragen!

Het ongefundeerd spuien van kritiek vind ik persoonlijk géén bijdrage.
Als je kritiek hebt dien je ook een oplossing aan te dragen.
Helaas krijgen de mensen die écht heel actief zijn voor openstreetmap de
meeste kritiek te verwerken. En soms is de maat dan vol.

Ik ben actief in veel open communities. Ik besef dat mensen die in die
communities bezig zijn ook "gewoon moeten eten". Ik waardeer het feit dat
die mensen heel veel tijd in projecten steken. Ik probeer zaken terug te
doen door te vertalen, mee te denken, mee te doen. En ik accepteer dat
er soms harde taal voorbij komt.
Dit is namelijk zelden persoonlijk en bijna altijd het gevolg van
frustratie.

Ik zou iedereen dan ook willen aanraden om je in te lezen in "open
source etiquette" en te beseffen dat we samen mooie dingen moeten doen
en dat je als toevallige voorbijganger wél
netjes moet blijven. Je bent tenslotte te gast.

http://blogs.techrepublic.com.com/opensource/?p=263
http://opensourcestrategies.blogspot.com/2005/09/how-to-get-support-from-open-source.html

Met vriendelijke groet,

Milo van der Linden