[OSM-talk-nl] Wikipedia / OpenStreetMap

Niels Leenheer niels at creatype.nl
Thu Jun 4 10:52:51 BST 2009

> @Niels, mooi. Als je hier ook een taalversie selectie in kan bouwen, dan
> kun je bijvoorbeeld ook de friese wikipedia kiezen :)

Op dit moment bevat de database die ik gebruik geen Friese titels...

> Op de wikipedia zelf is iets dergelijks al enige tijd beschikbaar, zie
> bijvoorbeeld http://fy.wikipedia.org/wiki/Hallum klik op de wereldbol
> rechtsboven en zoom in.
> Dit heb ik anderhalf jaar geleden gekopiëerd van de duitse wikipedia waar
> dit werd gebruikt. Alleen de gebruikte beschikbare kaart is erg lelijk en
> het zoomniveau waarop wordt gestart is verkeerd (dat laatste zal wel komen
> omdat ik dat niet goed heb uitgezocht). Ik heb wel het idee dat dit duitse
> initiatief op de wikipedia niet erg veel wordt gebruikt.

Hay Kranen liet op de gebruikersdag een integratie van OpenStreetMap en
Wikipedia zien welke erg lijkt op de link hierboven. Vooral vanuit Duitsland
wordt hier aan gewerkt.

Ik lees wel vaker over initiatieven om wikipedia/openstreetmap te
> combineren. Er is echter op wikipedia ook een aantal mensen die vinden dat
> wikipedia en openstreetmap niet te verenigen zijn vanwege conflicten met de
> licenties (GFDL en CC). Strikt genomen zullen ze hier vanwege de verschillen
> in randvoorwaarden over dupliceren/aanpassen ook wel gelijk hebben maar dit
> heeft mij ervan weerhouden om überhaupt op basis van OSM kaartjes voor
> wikipedia te gaan maken. (Zou natuurlijk ook beter zijn als dit geïntegreerd
> kon worden op basis van de aktuele kaart ipv steeds snapshots te maken en
> die om de zoveel tijd te gaan updaten.)

In dit voorbeeld blijft de data compleet gescheiden. De Wikipedia data is
een aparte laag en een aparte database.

> Ik had de hoop dat wikipedia van GFDL naar CC zou overgaan, maar ik zie
> hier jammergenoeg niet zoveel vooruitgang.

Daar is inmiddels een stemming over geweest en goedgekeurd. Volgens Hay
wordt binnenkort alles overgezet naar dual license GFDL en CC en alle nieuwe
artikelen wordt automatisch CC.

Niels