[OSM-talk-nl] relatie bij punt

Maarten Deen mdeen at xs4all.nl
Fri Jun 5 13:41:28 UTC 2009

Rene Dohmen wrote:
> bedankt voor de antwoorden!
>
> De rotondes die ik heb gemaakt waren (naar mijn inschatting) zo groot
> dat ik ze als losse punten gemaakt hebt?
> is dat een probleem?

Je hebt roundabout en mini_roundabout. mini_roundabout is niet onze
minirotonde maar is nog kleiner: alleen een markering op de weg (dat gebeurt
in Engeland vrij veel, in Nederland en België ben ik ze incidenteel tegen
gekomen).

Dat houdt in dat je een Nederlandse minirotonde moet maken als een roundabout,
en dat is een ronde weg. Ik maak ze met minimaal 4 extra nodes + aantakkende
wegen (dus minimaal 8 nodes).

Ik zou zeggen: voorbeelden te over in de database, bekijk ze maar.

> [...]
> waren. Dat is al mooi.
> Stel nou dat ik ze vertel hoe ze het moeten repareren met josm.
> Het risico is dat er één grapjas is, die meer kapot maakt dan de rest
> repareert.
> Ik kan natuurlijk nooit voorkomen dat iemand een account maakt en maar
> iets lukraak doet.
> Hoe kan ik dan een groep users/ipadres controleren welke wijzigingen
> erbij horen?
> Of nog beter, hoe kun je een alert krijgt dat er in een bepaald gebied
> iets gewijzigd is (en hoe draait je dat eventueel eenvoudig terug).

Misbruik (als het overduidelijk is) is te zien op de kaart en aan de ways zit
een gebruiker. Als al je leerlingen een eigen account hebben kan daar de
"overtreder" uitgehaald worden.
Vanaf de kaartpagina kun je een gebruiker opzoeken en kijken welke edits hij
heeft gemaakt.
Natuurlijk kunnen ze privé een eigen account maken en daarmee lekker los gaan,
maar dan worden ze vanzelf geband.

> en vraag 3:
> Er is een weggetje dat geen straatnaambordje heeft. Op een andere
> bekende kaart staat er wel een naam, maar hoe weet ik zeker wat de
> naam van dat wegdeel is, als er geen straatnaambordje is? De balie bij
> de gemeente?

Het kadaster (waarbij de gemeente waarschijnlijk het meest logische
aanspreekpunt is).

Maarten