[OSM-talk-nl] OpenKVK

Rejo Zenger osm-talk-nl at subs.krikkit.nl
Mon Jun 15 10:51:02 UTC 2009

++ 15/06/09 12:35 +0200 - Lambert Carsten:

>Was er niet onlangs een probleem met het herpubliceren van kvk gegevens (of
>het publiceren door kvk zélf) in die zin dat bekende Nederlanders die een
>eigen bedrijf hebben (artiesten bijvoorbeeld) zo al te gemakkelijk met hun
>privé gegevens ge-googled kunnen worden?

Dat is een ander probleem. Daar gaat het erom dat voor elk bedrijf dat
ingeschreven is, de nodige gegevens moeten worden geregistreerd en dat
het register openbaar is. Met andere woorden, iemand met een bedrijf aan
huis ziet zijn adres, dat ook zijn prive adres, in een openbaar register
opgenomen worden. Niet alleen is dat register openbaar, ze worden door
de Kamer van Koophandel ook verkocht. Allemaal legaal en bedoeld. Zie
onder meer [1].

Je raakt overigens wel een ander probleem: in die gevallen dat de
vestigingsgegevens ook de persoonsgegevens van iemand zijn, is het
domweg overnemen van die gegevens mogelijk juridisch gevoelig. Ik denk
dat het zinvol is om dat vooraf uit te zoeken.

[1]
<http://www.nu.nl/internet/1944614/sp-wil-einde-verkoop-kvk-gegevens-aan-google.html>

--
Rejo Zenger . <rejo at zenger.nl> . 0x75FC50F3 . <https://rejo.zenger.nl>