[OSM-talk-nl] Google Summer of Code 2009 - signFinder.

Tijs Zwinkels openStreetMap at tumblecow.net
Mon Jun 29 13:02:52 UTC 2009

Allemaal bedankt voor de foto's en de positieve reacties. Keep em coming!

2009/6/29 Martijn van Exel <mvexel at gmail.com>

> Veelbelovende resultaten tot nu toe, maar  de laatste stap, het lezen
> van de straatnamen uit de gedetecteerde borden, is uiteraard een
> cruciale om de post-processing van ruwe data (tracks + foto's) te
> helpen automatiseren. Heb je hier al resultaten mee bereikt?

Nee, zo ver ben ik nog niet. Ik ben eerst nog even bezig met de segmentatie
zelf verbeteren.
Desalnietemin: We hebben nog tot 17 augustus voor de GSoC, en ik verwacht
absoluut ook daarna nog aan dit project te bijven werken. Ik ga zonder enige
twijfel nog toekomen aan het OCR-en van borden, en ik ben benieuwd naar de
resultaten.
Ook leuk te vermelden is dat een onderzoeksgroep aan Artificial Intelligence
in Groningen zich bezighoudt met handschriftherkenning, wat in principe een
'lastigere variant' van OCR is. Ze zijn hier al jaren mee bezig, en in
overleg is besloten dat ik evt. hun code mag gebruiken en open-sourcen als
ik help.
Een ander speerpunt is dat we deze technologie ook willen gaan gebruiken
voor de detectie van andere verkeersborden. We kunnen wellicht
verkeersborden detecteren, maximumsnelheden lezen, en verkeersborden lezen
of juist blurren in foto's. Afijn, ik ga het binnenkort met Stefan hebben
over de volgende stap.

> Verder zie ik mogelijkheden om van foto's die
> kompasrichting-informatie hebben (Android G1, iPhone 3GS) die gegevens
> te gebruiken om in combinatie met de hoek van de borden ten opzichte
> van de fotograaf een gooi te doen naar welke naam bij welke straat
> hoort. Is dat ook onderdeel van je project?

Het daadwerkelijk gebruiken van deze technologie voor automatische mapping
is nog een hele uitdaging opzich. Kompasinformatie kan daar bij helpen, maar
ik denk dat het indien mogelijk ook zaak zal zijn om straatnaamborden aan
zowel het begin-punt als eind-punt van de straat te fotograferen: We moeten
immers ook weten waar een straat eindigd.

Opzich is dit nog niet expliciet gedefinieerd als onderdeel van dit project;
eerst maar eens die borden betrouwbaar lezen, maar het is zeer zeker een
logische volgende stap. Bovendien en zoals ik al aangaf: Ik verwacht ook na
het eindigen van de summer of code hiermee bezig te blijven en zoveel
mogelijk praktische implementaties te genereren. :)

- Tijs