[OSM-talk-nl] OSM voor de brandweer?

Ben Laenen benlaenen at gmail.com
Fri May 15 11:25:21 UTC 2009

On Friday 15 May 2009, Lambertus wrote:
> Het moet mogelijk zijn om voor Nederland (volautomatisch dan wel op
> request) een OSM Garmin kaart te produceren die enkele minuten of
> uren achterloopt op de centrale database. Daarmee zouden we dit soort
> situaties ondervangen maar dan moet je de Garmin natuurlijk wel aan
> een pc hangen voor een update.
>
> Met een volledig opensource systeem op een PDA o.i.d. met GPRS
> aansluiting is het zelfs mogelijk om de apparaten vrijwel realtime up
> to date te houden.

Ik zou toch opteren voor allereerst een vorm van quality assurance te
introduceren voor je zo ver gaat als de kaarten voor hulpdiensten te
gebruiken en ze zelfs automatisch te laten updaten.

En dan nog andere problemen: ik denk niet dat je wil dat de brandweer
een paar minuten gaat omrijden bij een oproep omdat de OSM snapshot
juist gemaakt is terwijl iemand een kruispunt aan het bewerken was en
nog niet alle verbindingen had gemaakt... En dan heb ik het nog niet
over kwaadwillige bedoelingen.

En wie is dan aansprakelijk als blijkt dat een fout in de kaarten van
OSM ervoor gezorgd hebben dat iets erger werd? Hoe zit dat met
commerciƫle kaarten?

Ben