[OSM-talk-nl] OSM voor de brandweer?

Lambertus osm at na1400.info
Fri May 15 12:00:29 UTC 2009

Maarten Deen wrote:

> Mag ik vragen waarom de oplossing met een polygoon de voorkeur heeft?
Natuurlijk :)

> Om dat
> werkend te krijgen zul je die polygoon moeten downloaden en dus moeten weten
> waar de randen van die polygoon zich bevinden (wat op plaats niveau nog niet
> zo erg is, maar hoe weet je dat je je in land X bevindt?).
> Voor een applicatie als Mkgmap zal dat niet zo'n probleem zijn omdat daar
> i.h.a. grote boundingboxes gebruikt worden, maar het betekent voor
> zoekopdrachten wel dat je altijd een schaduwdatabase nodig hebt om te zien
> welke straat zich in welke plaats bevindt.
> En dat is niet nodig met een is_in of addr: tag op de ways of nodes, dan is
> [...]
Er zijn zo'n 250 landen (ofzo) waar je zonder veel ruimte nodig te
hebben een polygoon voor kunt opslaan. Er zijn bovendien is de
verhouding tussen polygonen/straten zodanig dat je beter polygonen kunt
opslaan.

Het grote voordeel van het gebruiken van polygonen is dat je het bepalen
van is_in een rekenkundig probleem maakt i.p.v. mapping. Als je is_in
wilt goed wilt mappen dan krijg je dit (ietwat overdreven):
Lekstraat is_in rivierenbuurt, apeldoorn-zuid, apeldoorn, gemeente
apeldoorn gelderland, stedendriehoek, midden-nederland, nederland,
benelux, west-europa, europa, aarde

En dan heb je nog geen ondervanging voor de verschillende talen (bijv.
The Hague, Holland, Europe) enzo. Bovendien moet je dan die hele reeks
op *alle* straten, gebouwen, POI's, polygonen etc in Nederland gaan
doen. Het lijkt me duidelijk dat polygonen veel netter zijn om dit op te
lossen. Voor randgevallen waarbij je hele kleine gebieden op een low
power apparaatje wilt opslaan is is_in zelf te genereren mocht je dat
nodig vinden.

> Is bekend hoe dat in de Mapsource kaarten is opgelost?

Ik weet het niet goed genoeg om daar een duidelijk antwoord op te geven.