[OSM-talk-nl] maximumsnelheden.nl

Dirk Bussche dbussche at goudappel.nl
Fri May 15 21:55:52 UTC 2009

Ik ben diegene die openstreetmap-data onder de maximumsnelhedenkaart gelegd
heeft dus jullie mogen jullie aanvallen op mij richten ;-)
Wat is gebeurd? Al sinds 2004 zijn wij bezig op een open manier (iedereen mag
editen en raadplegen) maximumsnelheden te verzamelen op het NWB. Het NWB is
alleen een wegennet zonder achtergrond-vlakken zoals water of landuse. Met de
nieuwe versie van maximumsnelheden.info hebben wij deze vlakken uit de
openstreetmap database eronder gelegd om de herkenbaarheid van de kaart te
verhogen. Wij hebben dus NIET het openstreetmap wegennet gebruikt en het zeker
niet met het NWB vermengd. Dit is ook op de site zo vermeld en volgens mij is
het juist de bedoeling van OSM om dit soort toepassingen mogelijk te maken.
De snelheidsdata zijn openbaar en ik ben bezig een manier te vinden hoe deze (in
het kader van terugleveren van data...) in OSM geimporteerd kunnen worden. Dat
geldt niet voor het NWB want daar hebben wij geen zeggenschap over.
Als de community zou vinden dat dit gebruik niet mag dan halen wij de
achtergrondvlakken weer weg en kopen wel een of andere comerciele kaart in. Zou
ik jammer vinden: verheug je juist erover dat dit gebruikt wordt.
En wat betreft de verouderde versie van 2008: binnenkoort zullen wij een recente
import eronder leggen, stond sowieso in de planning.
Groeten,
Dirk Bussche