[OSM-talk-nl] Openfietskaart.nl Beta 2

Lennard ldp at xs4all.nl
Mon May 18 19:49:03 UTC 2009

paul van den berg wrote:

> In Nederland liggen honderden kilometers fietspad als track naast
> onverharde wegen, zoals op bijgaand plaatje.
> Bij mij in de buurt zie ik heel vaak dat deze getagged zijn als
>  highway = cycleway

Klinkt prima.

Een recent alternatief zou zijn highway=path;bicycle=designated met vaak
ook foot=yes. Zeker voor zo'n niet-verplicht fietspad. De meningen over
highway=path lopen echter nog wat uiteen.

cycleway=track is overbodig/redundant bij highway=cycleway.

> terwijl de een vollediger wijze (die ik regelmatig gebruik) is:
>  highway = track
>  cycleway = track

Klinkt mij persoonlijk nou niet echt vollediger of nuttiger dan
highway=cycleway.

Een groot nadeel van cycleway=track, vergeleken met een los gemapte
highway=cycleway langs een andere weg, is dat je niet kunt bepalen aan
welke kant van de weg deze ligt, hoe ver ervandaan, etc. Er is een reden
waarom tegenwoordig veel meer voor een los gemapte cycleway wordt
gekozen. Je verliest dus eigenlijk informatie t.o.v. een losse way.

> Als je het op deze manier doet met JOSM, dan wordt zo'n weg standaard
> paars gekleurd, identiek aan fietspaden. Op de fietskaart mag je
> wat mij betreft zo'n weg ook renderen als fietspad.

Er is geen differentiatie van de wegenlaag tussen openfietskaart en
openwandelkaart. Ik weet niet of het handig is om deze laag dan voor 1
van deze aan te passen, waar die voor de andere juist niet moet.

> Het voordeel van mappen op deze manier is, dat je op bijvoorbeeld een
> wandelkaart een duidelijk onderscheid kunt maken tussen dit soort
> wegen en "echte" fietspaden.

Dat zou je met highway=cycleway versus
highway=path;bicycle=designated;foot=yes ook kunnen. Maar weer: de
meningen verschillen nog wel.

Voor deze nieuwe versie heb ik me voornamelijk geconcentreerd op de
route overlays. Op de basislaag en de wegen-overlay heb ik alleen wat
kleine fixes toegepast, om nieuwere tagging, die ondertussen ontstaan
was binnen OSM, ook zichtbaar te krijgen. Een grote onderhoudsbeurt van
deze beide lagen staat nog op het programma.

--
Lennard