[OSM-talk-nl] http://maximumsnelheid.openstreetmap.nl/

Maarten Deen mdeen at xs4all.nl
Tue May 19 17:52:16 UTC 2009

Ben Laenen wrote:

> [...]
> feit dat impliciete snelheden wel eens kunnen veranderen in de loop van
> de jaren. Stel dat men over een paar jaar zegt dat in bebouwde kom ipv
> 50 nog maar 40 mag ('k zeg maar iets), dan heb je een probleem omdat je
> niet meer weet of die maxspeed=50 getagd was aan de hand van een
> verkeersbord dat daar staat of omdat het gewoon de snelheid van een
> bebouwde kom was. Dus kan je alle straten met maxspeed=50 opnieuw
> afrijden om te zien of er nu een bord stond of niet (of ten minste
> iedereen ergens in zijn logs op zoek laten gaan naar zijn nota's).

Hoe vaak zal dat voorkomen? Goed, in Nederland is het voorgekomen: 20 jaar
geleden zijn de autosnelwegen van 100 naar 120 km/h gegaan.

> Ten tweede: ga er nooit vanuit dat mappers al hun verkeersregels kennen.
> Ik ben er zeker van dat als je hier in België willekeurig mensen vraagt
> hoe snel je exact mag op een woonerf of erf je uiteenlopende antwoorden
> gaat krijgen. Niet iedereen heeft zijn verkeersregels fris in het
> achterhoofd zitten.

Die regels staan toch in de wiki? Ik heb ook nagelezen dat in Nederland een
woonerf als 15 km/h wordt gezien, de regel is namelijk "stapvoets", en wat de
rechter ook zegt, die regel wordt je geleerd bij je rijlessen. Sterker nog: ik
denk dat er veel meer mensen weten dat je stapvoets hoort te rijden dan dat je
volgens de rechter ook 15 mag rijden.

> Het taggen van de impliciete tags is nu wel een leuk lapmiddeltje om het
> huidige gebrek aan zo'n vertaler goed te maken, maar in de toekomst
> krijg je vroeg of laat wel problemen met zo'n impliciete regels omdat
> verkeersregels nu eenmaal veranderen in de tijd, en dan kan je niet
> meer zeggen of je tag expliciet of impliciet op de weg te vinden was.

Je zult toch heel erg veel snelheden moeten taggen. In Belgïe al helemaal. Als
ik de grens over rij in Hamont dan staat daar een groot bord dat er drie
snelheden binnen de gemeente zijn: 30, 50 en 70. Alleen de 50 is impliciet, maar
Hamont is nog niet zover gemapt dat je aan de hand van de kaart kunt zien waar
dat is.

Dan nog zul je 50 km toch expliciet moeten taggen, want niet alles dat binnen
een boundary=town valt is ook binnen de bebouwde kom (zie de AND data in
Nederland) en niet alles wat niet binnen boundary=town valt is 80 km/h. Dus de
uitzonderingen moet je dan weer gaan taggen.
Ik ga als mapper al die uitzonderingen niet bekijken. Dan vind ik het veel
simpeler om te zeggen "hier mag je 50, daar mag je 80", zonder nog op te moeten
zoeken of deze way wel of niet de goede snelheid krijgt door een impliciete
renderer (die er nog niet is en waar ik de regels niet van ken en die door een
mapfeature toe te voegen ook weer van de wijs gebracht kan worden).

IMHO is het dan toch veel en veel simpeler om het allemaal te taggen. Ook dingen
die impliciet lijken.

Maarten