[OSM-talk-nl] OSM gebruik op website

Steven Schreuder stevenschreuder at hotmail.com
Tue May 19 17:57:19 UTC 2009

Hallo OSM - list,

ik ben sinds kort lid van deze mailinglijst en probeer zo een beetje op de hoogte te blijven van OpenStreetMap en aanverwante zaken. Ik heb (nog) geen bijdrage geleverd aan OSM, maar ben in het klein wel al gebruiker van de data en de tileserver.

Ik ben af en toe wat met MapServer en OpenLayers aan het knutselen en ben zo in aanraking gekomen met Milo vd Linden, die me enthousiast wees op OpenStreetMap en de mogelijkheden om OSM als achtergrondlaag in OpenLayers te gebruiken.

Af en toe probeer ik in mijn avonduren twee hobby's te combineren (GIS is 1 daarvan), en ben begonnen om een website in elkaar te draaien. Deze is nog niet wereldkundig gemaakt, maar ik zou het interessant vinden als enkelen van jullie eens zouden willen kijken.

http://www.rugbyopdekaart.nl

Met OpenLayers en een WMS (getfeatureinfo) heb ik een overzichtje gemaakt van rugbyclubs in NL, waar wat info van tevoorschijn kan komen.

Ik heb in ieder geval de volgende vraag aan jullie:

1) Ik zie hier af en toe discussies langskomen over onjuist gebruik van OSM, dus de vraag: heb ik voldoende bronverwijzing naar OSM (door OSM te noemen in de layerswitcher en in de disclaimer)?

2) Ik ben redelijk onervaren met het gebruik van Mapservices,OpenLayers e.d. dus ben benieuwd of ik het een beetje redelijk heb aangepakt, of dat er mensen misschien handige tips hebben om de boel wat mooier/sneller/praktischer te maken?

Met name op gebied WMS vs WFS weet ik niet of ik wel de handigste opties heb gekozen.

Misschien dat niet alle vragen terecht horen op deze mailinglist, maar ik ben wel benieuwd wat 'de professionals'  er van vinden.

MVG

Steven