[OSM-talk-nl] http://maximumsnelheid.openstreetmap.nl/

Theun theun.mail at gmail.com
Fri May 22 08:44:08 BST 2009

Laat ik eerst maar eens zeggen dat ik heel blij ben met het
http://maximumsnelheid.openstreetmap.nl/  Ik was deze winter (omdat fietsen
niet zo aangenaam was) maar begonnen de maxspeed tags bij ons in de buurt
(noordoost friesland) toe te voegen. Maar weer eens in de auto via diverse
omwegen boodschappen gedaan en familie bezocht ;).

Het nadeel was dat je eigenlijk bijna geen resultaat kon zien. Ik wist
tenminste alleen op Itoworld via tagselectie kaartjes met maxspeed te
voorschijn te halen, maar dan moet je weer area's definiëren en zoomen en
verplaatsen van de kaart kan dan niet wat het behoorlijk gehandicapt maakt.
Omdat ik niet echt dacht dat hier veel aan werd gedaan (in amsterdam waren
volgens mij toen maar enkele wegen met een maxspeed tag) en ik het idee
kreeg dat het NWB beschikbaar kwam en daar deze informatie ook in zou zitten
heb ik dit weer even laten liggen.
Dit kaartje geeft natuurlijk weer inspiratie om verder te gaan. Wat betreft
de max-snelheden van de NWB kan ik wel zeggen dat hier bij mij in de buurt
heel erg veel fouten inzitten. Fietspaden met maxspeed tag, kleine locale
wegen die als afgesloten staan gemarkeerd. Snelheden van binnen bebouwde kom
die buiten bebouwde kom doorlopen. 30 kilometer zones in dorpen die missen
of die te uitgebreid zijn, te veel om op te noemen.

Ik hoop niet dat de discussie over hoe te taggen mensen ervan gaat
weerhouden data toe te voegen. Op zich ben ik helemaal geen tegenstander van
het gebruiken van relaties voor de zelfde tags voor groepen ways. Door het
opsplitsen van wegen tussen alle afslagen (o.a. tbv routering) krijg je wel
een heel gekopiëer van tags, niet alleen maxspeed maar ook straatnamen en
andere tags, maar goed ik doe maar mee met wat ik denk dat het meest
aanvaarde gebruik van tagging is.
Ik denk ook dat het uitmaakt in welk gebied je woont. Bij ons is het echt
een ratjetoe van 30/50 en 60/80 wat heel erg door elkaar loopt soms 30/60 km
zones, soms alleen losse wegen. Per dorp lijkt het weer te verschillen. Hier
is het echt heel natuurlijk dat je ervoor kiest om dan maar alle wegen van
een maxspeed tag te voorzien. Op plaatsen waar alleen maar 80 km wegen
buiten de bebouwde kom zijn kan ik mij voorstellen dat het heel erg
overdreven voorkomt om alle wegen apart te taggen.
Maar goed zolang het niet gerendert wordt stimuleert het mensen niet om toe
te voegen, dus zorg er dan wel voor dat het zichtbaar wordt in bepaalde
tools anders gaat het denk ik niet uitgebreid gebruikt worden.

Het argument dat expliciet taggen ervoor zorgt dat de kaart minder
onderhoudbaar wordt heeft ook een andere kant. Op het moment dat snelheden
niet expliciet toegevoegd zijn wil dat nog niet zeggen dat er geen bord
staat. Of dat de snelheid klopt, omdat er ter plaatse nog geen mapper is
geweest (in Nl natuurlijk op heel veel plaatsen vanwege de AND-data) of wel
een mapper geweest maar die heeft niet naar de maximum snelheden gekeken. Op
het moment dat er expliciet is getagged (eventueel via relaties) kun je in
ieder geval van uitgaan dat er één mapper serieus naar gekeken heeft.

Theun,