[OSM-talk-nl] Woonplaatsen taggen

Eugene van der Pijll eugene at vanderpijll.nl
Tue May 26 23:34:36 UTC 2009

Theun schreef:
>    Eindelijk wat officielere data over woonplaatsgrenzen dan de buurtgrenzen
>    van het CBS. Heb je deze via het internet gevonden, of per gemeente
>    aangevraagd. Dit zijn natuurlijk ook handige grenzen om te bepalen welke
>    straten en eventueel adressen bij welke woonplaats horen.

Ik heb deze op het internet gevonden. Zoek op "woonplaatsbesluit", en je
vindt van een groot aantal gemeenten de officiele kaarten (of een
besluit dat de gehele gemeente uit 1 woonplaats bestaat. Dat besluit
teken ik dan over. Voor sommige gemeenten lukt dat beter dan andere.

De gemeenten sturen de geometrieen van de woonplaatsen ook naar het
ministerie van VROM; daar zijn ze wellicht ook opvraagbaar. Maar daar
heb ik verder niets over kunnen vinden.

>    Zou je hier niet gewoon boundery=administrative tag voor moeten gebruiken.
>    Op een zelfde manier als de gemeenten. Dan met admin_level=9? Beneden
>    gemeente nivo 8 zijn 9 en 10 ook al gespecificeerd maar ik denk dat dit
>    een officieel vastgelegd.

Admin_level=9 wordt al gebruikt voor deelgemeenten. Als je de
woonplaatsen ook in die hierarchie stopt, kom je in de problemen: de
meeste woonplaatsen in de gemeenten met deelgemeenten bestaan uit een
aantal hele deelgemeenten, maar er zijn ook woonplaatsen
(Vondelingenplaat Rt, Botlek Rotterdam, Europoort Rotterdam, Maasvlakte
Rotterdam) die kleiner zijn dan de deelgemeente waar ze in liggen.

Omdat de woonplaatsindeling een administratieve indeling is, en geen
bestuurlijke ("administrative" in het Engels), is het misschien beter om
haar niet met de key "admin_level" te beschrijven.

Eugene