[OSM-talk-nl] bridleway of Track

Rik de Landloper rik at the-quickest.com
Mon Nov 2 10:30:12 UTC 2009

Hallo,

Sorry beetje late reaktie. Ik reageer even op alle reakties
achter elkaar.

> Lambertus en Maarten Deen over 'highway=unclassified'.

Ik ben zelf ook geneigd om zandwegen die een min of meer duidelijke
doorgaande weg zijn en/of meerdere huizen ontsluiten als
'highway=unclassified' te taggen. Maar ik hoorde op de laatste a'damse
mapping borrel iemand betogen dat 'highway=unclassified' in UK geen
restgroep is, maar wel degelijk een zekere classificatie kent. Als
iemand dit kan toelichten hoor ik dat graag, anders mischien nog eens
uitzoeken.

> Lambertus bicycle=yes (specifieke toegangs permissie) foot=yes
> (specifieke toegangs permissie) horse=yes (specifieke toegangs
> permissie)

Oneens. bicycle=yes equals highway=cycleway. foot=yes equals
highway=footway. horse=yes equals highway=bridleway.
cycle/foot/horse=yes tag je dus alleen als het paden/wegen betreft die
een wettelijke status hebben via de wegenverkeerswet (blauwe
fiets/wandel/paard) bordjes. Dit is althans de 'enge' uitleg. De 'brede'
uitleg is dat alle wegen paden die langer dan 10 jaar (?) zijn
opengesteld
door de eigenaar zonder dat de eigenaar openstelling bestrijdt (bordjes
eigen weg, verboden toegang ed) openbare wegen zijn en daarmee
bicycle/foot/horse=yes. Deze laatste is in de praktijk nauwelijks na te
gaan, behalve als je aktief het gebruik van paden/wegen en allerlei
kenmerken (bordjes,hekjes,....) in een waterdicht systeem zou bijhouden.
Zolang een dergelijk systeem er niet is, gebruik ik alleen de tag
bicycle,foot,horse=permissive. Nog even ten overvloede bordjes als
'opengesteld' of 'vrij wandelen' duiden er alleen op dat een eigenaar
toestemming heeft gegeven (foot=permissive) niet dat het een openbare
weg is. Een openbare weg staat ofwel in een wegregister van een overheid
(wandelpaden/wegen vrijwel niet dus) of is via verjaring (dacht 10 jaar,
maar kan ook langer zijn) ontstaan.

> Martijn van Exel Ik zou zeggen dat highway=bridleway voor echte
> ruiterpaden een goede tag is
> - maar dan ook echt alleen voor ruiterpaden[1]

Mee eens.

Mijn eigen ideeen over openstelling / toegankelijkheid van recreatieve
paden / wegen in NL heb ik al eens in de wiki opgetekend:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Recreatieve_paden_wegen#Keys_ivm_wettelijke_status_en_openstelling

Groet, Rik