[OSM-talk-nl] navigatie met spraakherkenning

Stefan de Konink stefan at konink.de
Sun Nov 8 18:48:28 UTC 2009

Hoi Bolawy,

YA Bolawy schreef:
> Dat komt met name omdat er voor dergelijke functionaliteit veel spraak
> nodig is (om de spraakherkenning te trainen). Die spraak moet exact
> overeenstemmen met een tekst (daardoor leert de software hoe bepaalde
> woorden klinken).

Definieer 'de software' ;) Immers het oplijnen van een klinkersysteem of
het bepalen van een klinkerruimte is meestal niet het probleem bij
spraakherkening. Zeker niet als het vocabulaire commando gedreven is.

Het herkennen van straatnamen op zich zelf is op zichzelf een probleem
immers een gebruiker kan nooit alle straatnamen op gaan zeggen, dus zul
je moeten herkennen met algoritme dat of straatnamen genereert met
spraak en dat kan oplijnen met wat wordt gezegd. Bijvoorbeeld door DTW[1].

> Een groot bedrijf kan daarvoor gewoon mensen inhuren die dan teksten
> betaald gaan voorlezen, maar een nieuw klein maar innovatief bedrijfje
> heeft daarvoor natuurlijk geen budget.

Als dat kleine bedrijfje ala Lernout & Hauspie indoor en met perfecte
microfoons alles denkt op te kunnen nemen en dat in de auto te kunnen
gebruiken, is de eerste consultancy gratis: dat werkt niet, omdat je met
een andere akoestische omgeving zit.

Als je daar niet voor kunt compenseren dan is je product per definitie
waardeloos in verschillende omgevingen.

> Ik wil dan ook een oproep doen aan iedereen op deze lijst om spraak te
> doneren aan VoxForge. Zie http://voxforge.org voor meer informatie of
> stel je vragen aan mij.

500 Internal Server Error.

Tip voor thuis, als je echt wat wil hebben dat analoog is aan je
product. Zorg dan dat je een telefoon met voicerecorder in de auto op
opnemen zet en de gesprekken die je daar voert probeert te herkennen.

Met de vragen die je stelde en ook op alsa-user heb ik niet het idee dat
je ooit in de spraaktechnologie hebt gewerkt. Maar goed mensen verbazen
mag altijd ;) Als je een greenfield Nederlandse spraakherkenning wilt
gaan ontwikkelen ben ik een beetje bang van je aan het worden ;)

Stefan