[OSM-talk-nl] intransparantie m.b.t. rechtmatigheid geimporteerde data

Rejo Zenger osm-talk-nl at subs.krikkit.nl
Tue Nov 24 22:50:47 UTC 2009

++ 23/11/09 23:02 +0100 - Stefan de Konink:

>Ik ben blij dat jij het persoonlijk een erg vreemd antwoord vindt. Ik
>investeer in mijn relaties om voor OSM data te verkrijgen. Ik ga niet al
>mijn (non-)WOB mailtjes publiceren op talk-nl en alles wat er toedoet
>staat op bestaande geo data hergebruiken.

Ik denk dat het zinvol is om deze e-mails wel te openbaren als er ook
maar enigzins naar gevraagd wordt, omwille van de transparantie. Niemand
vroeg je verder om alle correspondentie te openbaren.

Ongerelateerd: Ik zou het overigens wel erg goed vinden als het *wel*
gebeurt. Dat geeft namelijk inzicht in het functioneren van de Wet
openbaarheid bestuur. Iedereen die het intereseert kan zelf zien hoe
moeilijk (of makkelijk) het je gemiddeld wordt gemaakt bij een verzoek.
In mijn, beperkte, ervaring is het doen van een dergelijk verzoek lang
niet altijd zo eenvoudig of soepel als het zou moeten. Zie ook
bigwobber.nl.

Daarnaast, het materiaal dat door een verzoek op de Wet openbaarheid
bestuur is beschikbaar gekomen, is openbaar. De overheid publiceert dat
niet (of niet altijd, niet centraal, etc). Ik zou het mooi vinden als
burgers dat dan maar doen. Gewoon, altijd de buit beschikbaar maken. Ook
dat is transparantie.

Tenslotte, pure nieuwsgierigheid: is er een reden waarom Object Vision
zelf niet hierover iets publiceert op haar website? Ik weet het, ik zou
het hen zelf moeten vragen, maar blijkbaar heb jij de contacten... :)

--
Rejo Zenger . <rejo at zenger.nl> . 0x21DBEFD4 . <https://rejo.zenger.nl>
GPG encrypted e-mail prefered.