[OSM-talk-nl] wandelknooppunten taggen in josm

Rik de Landloper rik at the-quickest.com
Thu Oct 22 13:02:18 UTC 2009

> Heb je
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Nederland_Wandelroutes
> en de routes daarop al eens bekeken?

Ja die had ik al doorgespeld. Ik zie daar een hoop routes met hun namen
in Twente staan, maar die namen staan niet vermeld op de knooppunt
paaltjes. Op de knooppuntpaaltjes staat alleen een nummer en gekleurde
pijlen:

http://landloper.fastmail.fm/tmp/knooppuntpaal.jpg

Naast de knooppuntpalen staan er regelmatig paaltjes met alleen
gekleurde pijlen erop:

http://landloper.fastmail.fm/tmp/tussenpaal.jpg

Naast deze twee typen paaltjes ben ik geen andere
aanduidingen/infopanelen over het knooppuntnetwerk tegen gekomen. Wel
kom ik paden tegen met afwijkende aanduidingen waarvan ik aanneem dat
het niet tot het netwerk hoort, maar 'lokale' routes zijn:
http://landloper.fastmail.fm/tmp/koelndiek.jpg
http://landloper.fastmail.fm/tmp/koelndiek2.jpg

Op de wandelroutes in de wiki onder Twente kom ik de nummers op de
knooppuntbordjes niet tegen. Terwijl dit dus in het veld de centrale
informatie is. Ik vermoed dat als je uiteindelijk alle paaltjes met hun
nummers hebt geinventariseerd, dat de betekenis van de codering
uiteindelijk wel boven water komt. Maar dan moet je dus wel eerst alle
paaltjes hebben getagged.

> Alleen het knooppunt zelf is niet veel moeilijker dan de node van de
> kruising voorzien van de tag rwn_ref=x, waarbij x dan uiteraard het
> nummer van het knooppunt is. Dan komen ze al zichtbaar op de kaart[1].

Het gaat me er niet zozeer om dat het 'op de kaart' komt, als wel dat
iemand die routes in kaart brengt gebruik kan maken van routeinfo die ik
heb verzameld. Maar ik denk dat je suggestie voor mij inderdaad het
meest werkzaam is. Een extra tag aan een node toevoegen is snel
geregeld.  Maar als ik voor elk knooppunt het hele relatiescherm moet
doorworstelen en telkens een nieuwe relatie moet maken, omdat ik
nagenoeg niks weet over de route, lijkt me voor niemand productief.

> Je kunt alle nodes van een netwerk ook nog vatten in een relatie, als
> je die informatie ook beschikbaar hebt.

Die info mis ik in elk geval in het veld. Een rood pijltje is niet
genoeg om te weten dat dit de "Delden rood" route is. Daarvoor moet ik
de hele route aflopen tot ik bij het startpunt ben waar ik vermoed dat
de naam wel vermeld staat. Ik ben in het veld trouwens ook geen kaarten
tegengekomen waar de knooppuntwandelroutes opstaan. Ik krijg die info
alleen via de website van het wandelknooppunt zelf.
http://twentewandel.routeyou.com/routes.php En ik heb begrepen dat ik
daar niet zomaar uit mag overnemen. Overigens zijn de knooppuntnummers
op de website van wandelenintwente niet terug te vinden.

Groet, Rik