[OSM-talk-nl] wandelknooppunten taggen in josm

Lennard ldp at xs4all.nl
Thu Oct 22 17:57:04 UTC 2009

Rik de Landloper wrote:

> Dat begrijp ik. Maar als je zoals ik deze route niet netjes van begin
> tot einde afloopt, dan is het niet mogelijk om de preciese loop van de
> route vast te leggen. In principe zou iemand die de route netjes zou

Het is helemaal niet noodzakelijk om de route in zijn geheel te
beschrijven. Als je slechts een klein stukje kunt beschrijven, is dat
ook al goed. Een volgende mapper kan hierop verder bouwen.

> volgen, dit met de routes in het Twente wandelnetwerk wel kunnen doen,
> want op elke hoek staan routeaanduidingen.

Het is natuurlijk de bedoeling dat we alleen gebruik maken van wat we
onderweg aantreffen. En natuurlijk onze eigen kennis, maar dat is
sowieso een grijs gebied.

> van het Twentepad vrijwel exact heb gevolgd, omdat ik veelvuldig
> rood-witte aanduidingen tegenkwam. Maar in tegenstelling tot het
> twente-netwerk hebben de law-routes niet op elke kruizing een aanduiding
> staan. Zonder papieren gidsje of route in je gps kun je de law-route in

Een LAW-route die zonder gids niet grotendeels te volgen is, is mijns
insziens gewoon een route waar het een en ander aan onderhoud mankeert.
Het is volgens mij wel de bedoeling om deze alleen aan de markeringen te
kunnen volgen.

De routes die ik in mijn omgeving weet te vinden, zijn meestal prima
gemarkeerd. Soms mist er inderdaad gewoon een markering, doordat deze te
lang niet is opgefrist (onherkenbaar) of gesneuveld is bij
wegenonderhoud/bomenkap. Bij het eerstvolgende kruispunt kom je er snel
genoeg achter of je nog goed zit, en ook voordat ik bij zo'n kruispunt
kom, zie ik meestal nog genoeg ondersteunende markeringen langs de weg.

Sterker nog, aangezien de niet te volgen wegen zijn gemarkeerd met een
kruis, is het meestal duidelijk genoeg waar je dan wél heen moet.

> het veld dan ook niet volledig herkennen. Hoe moet / kan ik deze route
> nou taggen in OSM ?

Je kunt de wegen/paden waar je het wel zeker voor weet toevoegen aan de
routerelatie voor deze LAW. Zoals ik boven al schreef, zijn gaten in een
routerelatie helemaal niet erg.

> 1. Ik tag alleen de markeringen die ik onderweg ben tegengekomen en tag
> die als knooppunten in het landelijk wandelnetwerk. Dit lijkt me niet
> zinvol, omdat het geen echte knooppunten zijn (geen nummering bv).

LAW-markeringen zijn inderdaad geen knooppunten. Als je een markering
ziet, en die volg je, en op de volgende keuzemogelijkheid zie je weer
een markering, kun je de afgelegde weg toevoegen aan de routerelatie
voor die LAW. De relatie voor de LAW beschrijft nml. de wegen, en niet
bepaalde punten.

> 2. Ik tag gewoon de hele track die ik gelopen heb als route 'Twentepad'
> met als argument dat ik heel veel rood-witjes onderweg ben tegengekomen.
> Dit lijkt mij ook niet helemaal zuiver, omdat er vaak lange stukken
> zitten tussen markeringen waar soms ook alternatieve routes tussen
> mogelijk zijn.

Zoals ik al zei: dan mankeert er dus iets aan de markeringen, en moet de
betreffende organisatie er werk van maken. Dit kun je gewoon aangeven
bij ze, zodat ze er hopelijk iets aan doen, zodat de volgende wandelaars
niet hoeven te zoeken.

Er wordt ook helemaal niet verwacht dat je geen fouten maakt, en je
eerste versie gelijk de juiste is. Mocht je een twijfel hebben over een
stukje van de route, maar dat stukje lijkt toch logisch, dan kun je die
prima invoeren. Een volgende mapper kan het altijd nog corrigeren. Ook
kun je een opmerking hierover maken op de wiki.

--
Lennard