[OSM-talk-nl] Highway=services of highway=service op ways van verzorgingsplaatsen?

Maarten Deen mdeen at xs4all.nl
Fri Aug 27 12:12:30 UTC 2010

On Fri, 27 Aug 2010 13:57:19 +0200, Colin Smale <colin.smale at xs4all.nl>
wrote:
> Gisteren heeft gebruiker xxx heel veel (alle?) wegen binnen de
> verzorgingsplaatsen aan de Nederlandse snelwegen omgetagd van
> highway=service naar highway=services. Gevolg is dat de wegen nu
> onzichtbaar zijn op de kaart, hoewel de eenrichtingspijltes er nog wel
> staan. Ik kan me ook voorstellen dat routing deze wegen ook zal
> negeren.

Waarschijnlijk komt dit omdat keepright hier een foutmelding op geeft
en zegt dat er access=no/private of service=parking_aisle bij moet.

> Volgens de wiki is highway=services alleen "erkend" op nodes en
> areas, als een POI dus, en zouden de wegen zelf als highway=service
> moeten staan met evt. service=parking_aisle etc.

Dat is de reden waarom ik ook denk dat keepright abuis is. Keepright
geeft er gek genoeg ook alleen een foutmelding op als het aan een
highway=motorway vast zit. Maar waarom dan die access restriction of
parking_aisle erop? Access is helemaal niet no of private (hoogstens
designated) en een parking hoeft het ook niet te zijn (genoeg plekken
waar alleen een tankstation is).

> Wat vinden jullie? Hoe pak je zoiets aan?

De owner van keepright vragen om deze check te veranderen, en de
changeset reverten. Als dat laatste niet mogelijk is dan is het denk ik
ook niet zo lastig om alle ways met highway=services om te taggen.

Maarten