[OSM-talk-nl] Huidige status van NL kaarten

Maarten Deen mdeen at xs4all.nl
Mon Feb 1 10:05:02 UTC 2010

On Mon, 01 Feb 2010 10:56:09 +0100, Bram Duvigneau <bram at bramd.nl> wrote:

> Nu een van de producten voor de blinde doelgroep, Wayfinder access, is
> gestopt door overname van het moederbedrijf door Vodafone, ben ik eens
> gaan bekijken wwelke mogelijkheden er zijn om een opensource product te
> bouwen dat vergelijkbare functionaliteit biedt. Hiervoor heb ik het
> volgende nodig:
> - Geocoding op basis van straat+huisnummer en reverse geocoding, liefst
> ook op huisnumemr niveau, om een "waar ben ik" feature aan te bieden
> - Info over kruispunten (welke straten maken hier deel van uit in welke
> richtingen), welke kruisingen zijn er in de buurt
> [...]

Ten eerste: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_for_the_blind

Verder:
- straatnamen zijn overal wel aanwezig, huisnummers zeker niet. Er zou wel
ergens een bestand met huisnummers zijn, maar die is niet compleet
geimporteerd.
- info over kruispunten zul je in de applicatie moeten bouwen. De gegevens
zijn er en met een simpele look-up is in een applicatie altijd aan te geven
wat er in de buurt is.
- routing is ook iets wat de applicatie moet doen. Voor voetgangers zijn
er natuurlijk andere routeringsregels dan voor auto's. Voetgangers hebben
geen eenrichtingsstraat, maar moeten niet over autosnelwegen gestuurd
worden. De AND data heeft zelf weinig tot geen aparte voetpaden en
fietspaden maar die zijn op verschillende plaatsen wel al bijgevoegd.
- POI's zijn nodes in de database, die zijn er met de huidige query
mogelijkheden uit te halen.

Groeten,
Maarten