[OSM-talk-nl] detail omgeving oldenzaal

steggink at steggink.org steggink at steggink.org
Thu Feb 4 13:24:26 UTC 2010

Michiel,

De meeste AND-bossen (soms parken!) en het meeste water dat door AND
is toegevoegd heb ik verwijderd, aangezien in alle gevallen een betere
versie beschikbaar was in 3dShapes. Het scheelt ook dat deze shapes
niet tot nauwelijks gewijzigd waren sinds de AND import.

Degenen die ik heb laten staan, dragen alle een naam. Ik heb daar wel
de tag natural=forest vanaf gehaald en vervangen door toponym=forest.
Lennard en ik zijn t.z.t. van plan om een voorstel voor toponiemen op
te nemen. Het probleem is dat een AND-bos meerdere 3dShapes bosjes,
e.d. omvat, en het is niet echt een elegante oplossing om de naam naar
alle shapes om te zetten. Het idee is dat een toponiem de naam van een
gebied weergeeft. Eventueel zou dit in relatievorm kunnen. Hoe en wat
moet nog helemaal uitgewerkt worden. Nu zijn er verschillende
voorstellen / conventies, waar niet echt een lijn inzit.

In de history van de Hamermaten [1] zie je dat dit ook zo toegepast
is. Aangezien toponym=forest een tag is die niet door de stylesheet
van de slippy map wordt herkend, wordt het gebied niet gerenderd. Als
er een naam is, wordt die altijd gerenderd. Om te voorkomen dat de
naam op de grens wordt gerenderd, heb ik area=yes toegevoegd.

Als je naar het noordwesten scrollt, zie je veel meer van dergelijke
shapes: [2]. Ook zie je dat er heel veel shapejes zijn met de naam
"Dinkel", die tezamen een rivier vormen. Dit moet eigenlijk nog anders
opgelost worden: way, waterway=river; name=Dinkel. De shapes zelf
kunnen worden samengevoegd en het geheel in de lengte opknippen en als
waterway=riverbank taggen. Zie ook [3].

I.i.g. zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Wat de beste
oplossing is, is niet altijd op voorhand duidelijk. Mocht jij (of
anderen) hierover ideeën hebben, dan hoor ik het graag. Pas over een
maand ben ik in de gelegenheid om serieus naar het toponiem-voorstel
te kijken. Dit moet naar de tagging-mailinglijst, waarvan ik helaas de
indruk hebt dat hij wordt bevolkt door lieden die teveel vrije tijd
hebben ;)

Groeten,

Frank

[1] http://www.openstreetmap.org/browse/way/6326777/history