[OSM-talk-nl] Toponiemen (was: detail omgeving oldenzaal)

Philip Homburg pch-osm-talknl at u-1.phicoh.com
Thu Feb 4 18:26:52 UTC 2010

In your letter dated Thu, 04 Feb 2010 16:11:06 +0100 you wrote:

>Ik denk ook niet dat ik mezelf populair ga maken met een voorstel voor
>toponiemen. Vandaar ook het voorbehoud aan het eind van mijn vorige
>reactie.  Op dit moment is gewoon niet goed geregeld. Er zit totaal
>geen lijn in in de diverse voorstellen. Sommige voorstellen
>overlappen, terwijl voor zoiets als wat wij willen helemaal niks
>geschikt is.

Waar ik op reageerde was voornamelijk:
"Ik heb daar wel de tag natural=forest vanaf gehaald en vervangen door
"toponym=forest.

Ongeveer het ergste wat je kan doen is een bestaande tag (natural=forest)
varvangen door iets beters (toponym=forest).

Tot in lengte van jaren zullen mensen natural=forest blijven gebruiken, dus
het geeft alleen maar meer verwarring.

Ik kan het mis hebben, maar het lijkt erop dat wat jullie willen al gedekt
wordt door place=locality.

>hergebruikt kan worden. Maar aangezien veel mensen en ook editors
>moeite hebben met relaties in OSM, is een way die een gebied omsluit,
>met daaraan een name en een toponym tag een in mijn ogen acceptabele
>tussenoplossing.

Het lijkt me dat place=locality dat concept al biedt. Je geeft een naam aan
het gebied, en losse landuse entries geven het gebruik aan van de grond.

>Trouwens, OSM zelf kent niet het concept van layers, maar is in feite
>een grote bak met nodes, ways en relations. Layers bestaan alleen in
>de renderer of in een webapplicatie die om OSM heen gebouwd is. Dit
>moet niet verward worden. De layer-tag in OSM zelf bepaalt alleen de
>volgorde waarin de data wordt gerenderd. Dit gebeurt binnen een layer
>zoals deze door de renderer wordt gedefinieerd.

Het lijkt me in dit geval geen probleem dat OSM niet echt verschil in hoogte
aan kan.

Je wilt een gebied aanduiden en dat kan prima met een gesloten way. Het is
infeite tagging voor de renderer om daar ook nog een layer tag aan te hangen,
hoeveel het ook een aantal consistency checks simpeler maakt.