[OSM-talk-nl] Nieuwe gebruikers moeten zich registreren voor ODbL (naast CC-BY-SA)

Frank Steggink steggink at steggink.org
Fri May 14 16:09:12 BST 2010

Floris Looijesteijn wrote:
> Huh? Weet je dat zeker? Meer info ergens?
>
> Gr,
> Floris

OSM data wordt dag en nacht geëdit. Als je een weg opknipt, kan maar 1
stuk het oude ID meekrijgen, en het andere stuk krijgt een nieuw ID. Ook
wordt vaak "nieuwe" data a.d.h.v. bestaande data gemaakt, wat daar dan
van afgeleid is. Dit kun je niet makkelijk in de history terugvinden. Je
zou dan eigenlijk alle gevallen handmatig moeten nalopen, wat niet te
doen is.

Verder ben ik het met Cartinus eens. Deze discussie komt mij ook
onderhand de neus uit. Ik heb wel een beetje de nieuwe licentie gelezen
(of geprobeerd door het legalese heen te komen), en ik zag daar geen al
te gekke dingen in. Het is wel enige tijd geleden, maar ik zie geen
reden om zelf niet voor ODbL te stemmen. Waar het uiteindelijk ook op
uitdraait: er zal altijd een grote groep zijn die het niet eens is met
het besluit. Ik vraag me ernstig af of dat wel zo goed is voor de
community... Ik denk ook dat deze beslissing over de licentie veel te
laat komt.

Frank