[OSM-talk-nl] auteursrechten op wegenkaarten - gerechtelijke uitspraak

Maarten Deen mdeen at xs4all.nl
Tue May 18 13:29:23 BST 2010

On Tue, 18 May 2010 14:21:51 +0200, Rob <rob at coolbegin.com> wrote:
> Ik mis nog een conclusie in het blog artikel.

Conclusie? De opening vind ik een goede samenvatting:

"De maker van een wegenkaart kan alleen dan aanspraak maken op
auteursrechtelijke bescherming indien sprake is van een zekere mate
van originaliteit en creativiteit, waarop met een ander product wordt
voortgeborduurd, dan wel indien een ander product, of één of meer
delen daarvan, rechtstreeks van die wegenkaart zijn gekopieerd.

Dus kopieren mag niet. Delen kopiëren mag ook niet. Straatnamen kopiëren
mag dus ook niet.
Hoe je aan je straatnaamdata komt kan natuurlijk niet gecontroleerd
worden, maar als Google ergens een weg "Googleweg" noemt terwijl die in het
echt "Goggleweg" heet, en in OSM staat "Googleweg", dan heeft Google wel
een sterk punt om OSM daarop aan te spreken/klagen.

Maarten