[OSM-talk-nl] auteursrechten op wegenkaarten - gerechtelijke uitspraak

Maarten Deen mdeen at xs4all.nl
Tue May 18 12:54:28 UTC 2010

On Tue, 18 May 2010 14:40:37 +0200, Stefan de Konink <stefan at konink.de>
wrote:

> Beide argumenten die je aangeeft slaan op de vorm. De cartografische
> impressie (osm-speak: de rendering). De kopie waar hier over gesproken
> wordt is dan ook een fysieke fotokopie, niet een een technische
> representatie van hoe een weg loopt.

Welke onderbouwing heb je dat dat argument alleen maar op de vorm slaat?
Sterker nog: de rechter gaat erop verder door te zeggen:

> De in de Smart D®iving Road Map opgenomen registers van straatnamen,
> hotels, stranden en andere locaties vertonen uiteraard wel
overeenkomsten,
> maar ook verschillen, en kunnen niet worden aangemerkt als kennelijk van
de
> Drive & Dive Road Map te zijn gekopieerd.

Dit gaat overduidelijk over de data van de kaart. En ik lees hier: het
klakkeloos kopieren van een kaart is niet toegestaan, maar in dit geval is
dat niet aannemelijk gemaakt en dus is er geen strafbaar feit.

Dat gaat inderdaad om de representatie. Ik weet niet in hoeverre de twee
kaarten overeen komen, maar blijkbaar is tot hoge mate een vrijwel exacte
nabootsing (representatie van de data) toegestaan, zolang er maar geen
verwarring tussen de twee kan optreden.
Maar dat is dus alleen de representatie, niet de data zelf.

Maarten