[OSM-talk-nl] auteursrechten op wegenkaarten - gerechtelijke uitspraak

Maarten Deen mdeen at xs4all.nl
Tue May 18 13:00:54 UTC 2010

On Tue, 18 May 2010 14:47:28 +0200, Andre Engels <andreengels at gmail.com>
wrote:

> Die conclusie is toch in regelrechte tegenspraak met de volgende regel:
>
> "Uit de
> aard van de zaak volgt dat de topografische gegevens en al hetgeen
> daarmee verband houdt, zoals de aanduiding van plaats- en straatnamen,
> zich niet lenen voor auteursrechtelijke bescherming"

Nee, waarom? Daar staat dat topografische gegevens niet auteursrechterlijk
beschermd kunnen worden. Dus als de gemeente een straat aanlegt en benoemt,
kunnen zij niet claimen dat zij auteursrecht op de ligging van de straat en
de naam hebben. Iedereen mag naar die straat gaan, de locatie en naam
noteren en die publiceren.
Maar dat betekent niet dat de gegevens die iemand verzamelt zomaar
gekopieerd mogen worden. Kopieren is iets anders dan zelf produceren.

> Het "rechtstreeks kopiëren van de wegenkaart" slaat niet op het nemen
> van een of meer woorden van de kaart, maar op het maken van een
> fotokopie of anderszins aan het origineel getrouwe kopie van de kaart
> zelf, of een deel daarvan. Het grijpt terug op de zogenaamde
> geschriftenbescherming: Ook werken die onvoldoende creatief en
> oorspronkelijk zijn om als zodanig auteursrechtelijk beschermd te zijn
> vallen als zodanig in Nederland onder het auteursrecht, echter in dat
> geval is de bescherming enkel en alleen tegen letterlijke overname.

Letterlijke overname. Dat zeg ik toch ook? Als je een fout geschreven naam
overneemt, dan is dat letterlijke overname.

Maarten