[OSM-talk-nl] Gegevens van kaart.almere.nl

Stefan de Konink stefan at konink.de
Sat Nov 13 15:23:58 UTC 2010

On Sat, 13 Nov 2010, Peter wrote:

> Ik weet het niet, en ik wil het ook niet weten. Ik ben geen jurist.

Als je het niet wilt weten moet je er geen discussie over starten :)

> Ik wil gewoon de kaart.almere.nl kunnen overtrekken zonder gedoe!

Ga het gewoon doen! Als het niet mag hoor je het vast wel.

> En als ik het goed begrijp het is helemaal niet zwart op wit te zeggen
> of er op een kaart wel of geen copyright zit.
> *wijst naar de comments op
> http://blog.iusmentis.com/2009/05/29/afgeleide-werken-bij-openstreetmap-2/

Nou het is wel zwart wit, omdat het een overheidsorgaan is die het
publiceert:

Artikel 15b

Als inbreuk op het auteursrecht op een door of vanwege de openbare macht
openbaar gemaakt werk van letterkunde, wetenschap of kunst, waarvan de
openbare macht de maker of rechtverkrijgende is, wordt niet beschouwd
verdere openbaarmaking of verveelvoudiging daarvan, tenzij het
auteursrecht, hetzij in het algemeen bij wet, besluit of verordening,
hetzij in een bepaald geval blijkens mededeling op het werk zelf of bij de
openbaarmaking daarvan uitdrukkelijk is voorbehouden. Ook als een zodanig
voorbehoud niet is gemaakt, behoudt de maker echter het uitsluitend recht,
zijn werken, die door of vanwege de openbare macht zijn openbaar gemaakt,
in een bundel verenigd te doen verschijnen.

Hierbij aangenomen dat ik absoluut ongelijk heb en dat we met een creatief
werk te maken hebben. Want anders zou het sowieso niet onder auteursrecht
vallen en hoogsten onder het databanken recht waar ook al zo'n mooie
uitzondering is:

Databankenwet

Artikel 8.

1. De openbare macht bezit het recht, bedoeld in artikel 2, eerste lid,
niet ten aanzien van databanken waarvan zij de producent is en waarvan de
inhoud gevormd wordt door wetten, besluiten en verordeningen, door haar
uitgevaardigd, rechterlijke uitspraken en administratieve beslissingen.

2. Het recht, bedoeld in artikel 2, eerste lid, is niet van toepassing op
databanken waarvan de openbare macht de producent is, tenzij het recht
hetzij in het algemeen bij de wet, besluit of verordening, hetzij in een
bepaald geval blijkens mededeling op de databank zelf of bij de
terbeschikkingstelling aan het publiek van de databank uitdrukkelijk is
voorbehouden.

Als je tot hier gekomen bent met lezen, begrijp je dat je gewoon moet
beginnen, en als het niet mag dat je vast en zeker eerst vriendelijk wordt
verzocht je werk te staken. Maar met enige sociale skills vraag je de
gemeente gewoon om hun materiaal, dan kun je je zelf heel wat tijd
besparen.

Stefan