[OSM-talk-nl] Kaart op wegwerkmeldingen

Andre Engels andreengels at gmail.com
Sun Nov 28 08:37:00 UTC 2010

2010/11/27 Stefan de Konink <stefan at konink.de>:

> Ik zie een vermenging van de twee door een overheids organisatie. Is het
> te kort door de bocht om nu te zeggen dat het NWB onder CC-BY-SA valt? ;)

Nee, dat lijkt me te kort door de bocht. Je kunt niet zomaar iets
afleiden uit een licentieschending.

Echter, mogelijk is het NWB wel degelijk vrij, op grond van artikel
8.2 van de Databankenwet:

Databankenwet, artikel 8.2:
Het recht, bedoeld in artikel 2, eerste lid, is niet van toepassing op
databanken waarvan de openbare macht de producent is, tenzij het recht
hetzij in het algemeen bij de wet, besluit of verordening, hetzij in
een bepaald geval blijkens mededeling op de databank zelf of bij de
terbeschikkingstelling aan het publiek van de databank uitdrukkelijk
is voorbehouden.

En voor wie problemen voorziet met de auteurswet (ik blijf er
persoonlijk bij dat op dit soort gegevens geen auteursrecht zit), de
Auteurswet heeft een vergelijkbare uitzondering:

Auteurswet 1912, artikel 15b:
Als inbreuk op het auteursrecht op een door of vanwege de openbare
macht openbaar gemaakt werk van letterkunde, wetenschap of kunst,
waarvan de openbare macht de maker of rechtverkrijgende is, wordt niet
beschouwd verdere openbaarmaking of verveelvoudiging daarvan, tenzij
het auteursrecht, hetzij in het algemeen bij wet, besluit of
verordening, hetzij in een bepaald geval blijkens mededeling op het
werk zelf of bij de openbaarmaking daarvan uitdrukkelijk is
voorbehouden. Ook als een zodanig voorbehoud niet is gemaakt, behoudt
de maker echter het uitsluitend recht, zijn werken, die door of
vanwege de openbare macht zijn openbaar gemaakt, in een bundel
verenigd te doen verschijnen.

André Engels, andreengels at gmail.com