[OSM-talk-nl] nacontrole Drenthe gereed

Andre Engels andreengels at gmail.com
Fri Sep 24 08:07:18 UTC 2010

Enige tijd geleden is botmatig een groot aantal Nederlandse wegen op
basis van de AND-classificatie van secondary naar tertiary of van
tertiary naar unclassified omgezet. Hierbij werden echter alleen wegen
bewerkt die na hun AND-invoer nog niet bewerkt waren. Daardoor zijn er
flink wat wegen die eigenlijk hadden moeten worden meegenomen, maar
dat niet zijn. De afgelopen tijd ben ik bezig geweest in diverse
gebieden van Nederland, maar vooral in de provincie Drenthe, een
nacontrole van deze herclassificatie te doen. Dit bericht is
allereerst om te zeggen dat de provincie Drenthe nu naar mijn mening
op dat punt 'af' is (ik ben inmiddels vanuit Ter Apel noordwaarts met
Groningen begonnen). Om dit voor het hele land te doen, duurt echter
in het gunstigste geval nog vele maanden, als er dus anderen bereid
zijn een deel van deze taak op zich te nemen (of, als ze al een deel
gedaan hebben, nog een stuk te doen), dan zie ik dat graag.

Tijdens deze bewerkingen is me opgevallen dat er in sommige gebieden
hele bosjes met wegen zijn die als secondary geïmporteerd zijn, maar
wel met AND:importance_level=5. Ik ben dit tegengekomen in
Zuidwest-Drenthe (rond Ruinen), en nu weer noordelijk Westerwolde
(rond Meeden). Deze wegen zijn daarom bij de automatische
herclassificatie niet meegenomen, terwijl dat wel zou moeten.
Bovendien kunnen ze, als ze al eerder door iemand omlaag
geclassificeerd zijn, op eerste gezicht kandidaat voor een verdere
verlaging zijn, terwijl dat beter niet gedaan zou worden.

André Engels, andreengels at gmail.com