[OSM-talk-nl] RFC - Roundabout Priority t.b.v. verkeerspleinen

Maarten Deen mdeen at xs4all.nl
Tue Sep 28 19:46:20 UTC 2010

Ben Laenen wrote:

> Oké, volgens mij zitten we met verschillende definities van "verkeersplein",
> waardoor ik soms kop noch staart krijg aan deze discussie. Dus misschien een
> rondje om te weten wie wat bedoelt?

Even voor mijn (en misschien andermans) duidelijkheid: jij bent Belg als ik me
niet vergis? Om even aan te geven dat we vanuit verschillende wetsachtergronden
denken. Ik denk vanuit de Nederlandse wetgeving en wil absoluut niet de indruk
wekken dat dit ook voor Belgie of andere landen van toepassing is.

> Ik versta onder verkeersplein alles waar het verkeer in tegenwijzerszin rond
> iets moet rijden. Er is gerust vanalles mogelijk op verkeerspleinen, zoals
> verkeerslichten. Zonder verkeersborden of -lichten geldt de gewone voorrang
> van rechts.
 >
> Rotondes zijn een speciaal soort verkeersplein, en onderscheidt zich omdat er
> een rond blauw verkeersbord met pijlen in tegenwijzerszin staat.

Maar heeft een rotonde in jouw blik dan wel standaard voorrang op de rotonde?

In Nederland ken ik geen verkeersplein dat niet is uitgerust met dat blauwe bord
met pijlen (in Nederland heet dat bord D1 [1])

> Bijgevolg mijn visie op OSM-tags: junction=roundabout is enkel voor rotondes,
> en impliceert een voorrang voor wie op de rotonde rijdt. Een verkeersplein dat
> geen rotonde is heeft die tag niet en dus is het standaard voorrang van rechts
> (tenzij er andere verkeersborden te vinden zijn, die dan weer op hun beurt
> anders kunnen getagd worden)

Ik ben het eens met "junction=roundabout is enkel voor rotondes", maar niet met
"impliceert een voorrang voor wie op de rotonde rijdt".

Ik geef je drie situaties uit Nederland:

De algemene (mini)rotonde:
<http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=51.326765,6.002387&spn=0.001515,0.002342&z=19&layer=c&cbll=51.326681,6.002398&panoid=lETUyRgWJ2m6PEzT8a28bA&cbp=12,4.99,,0,4.48>

Standaard voorrang op de rotonde, aangegeven met bord D1, de term 'mini' slaat
op het feit dat de doorsnede duidelijk minder moet zijn dan de standaard 18
meter. Nu is een vrachtwagen 18 meter lang en die past hier royaal op de
rotonde, dus ik weet niet waar die diameter gemeten wordt. De rotonde in de link
  wordt in de volksmond minirotonde genoemd.

De rotonde met voorrang op de rotonde:
<http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.95748,5.813656&spn=0.023371,0.037465&z=15&layer=c&cbll=52.957494,5.813814&panoid=_TSRBMltay6UEBoQTbTe7A&cbp=12,84.82,,0,10.77>

Dit is knooppunt Joure. Merk op dat de wegen hier niet op het middeneiland
gericht zijn, dat de rotonde voorrang heeft maar nog altijd met bord D1 is
aangeduid. Dit zou volgens [2] een verkeersplein genoemd kunnen worden, ware het
niet dat verkeer van rechts hier geen voorrang heeft.

De rotonde met voorrang van rechts:
<http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=51.82383,5.794623&spn=0.005995,0.009366&z=17&layer=c&cbll=51.825287,5.792808&panoid=zvYM4XaSqaNxh33AEPW6gw&cbp=12,268.1,,0,1.8>
<http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=51.842765,5.860026&spn=0.011984,0.018733&z=16&layer=c&cbll=51.842833,5.860142&panoid=ZP5dr9eXVl8TPGtbw-Nwxw&cbp=12,224.25,,0,10.77>

De eerste is het Takenhofplein in Nijmegen en heeft verder geen borden,
uitgezonderd bord D1 waardoor het een rotonde is.
De tweede is het Keizer Kareplein in Nijmegen en heeft ook voorrang van rechts,
maar hier wordt het verkeer van rechts periodiek gestopt met verkeerslichten. Er
staan verkeerslichten op de rotonde, maar die zijn er alleen om de fietspaden af
te dekken. Er zijn geen verkeerslichten die de doorstroming op de rotonde
belemmeren. Ook hier weer bord D1.

Deze laatste twee zouden volgens jou dus niet met junction=roundabout getagt
moeten worden omdat de rotonde geen voorrang heeft? In OSM zijn ze wel zo
getagt. IMHO terecht, want volgens Nederlandse regelgeving zijn het gewoon rotondes.

Ter info: in Nederland zijn we begonnen met rotondes met "rechts heeft
voorrang". In mijn tijd van rijlessen was Venlo een van de weinig plaatsen die
een rotonde had die niet zo was, en dat was echt een uitzondering en iets wat
geleerd moest worden. Wij noemden dit een "duitse rotonde", omdat men in
Duitsland de rotondes wel altijd zo inrichtte.
Tegenwoordig zijn de twee Nijmeegse rotondes de uitzonderingen die speciaal
geleerd moeten worden.

En om nog even op de routeringen terug te komen: mijn Garmin Nuvi maakt
duidelijk onderscheid tussen rotondes die met junction=roundabout getagt zijn en
rotondes zonder die tag.
Bij junction=roundabout krijg je opdrachten als "neem de 2e afslag", zonder die
tag krijg je "sla na xx meter rechtsaf". Voor mij is die tweede instructie op
elk rond punt onduidelijk. Want er zijn zoveel afslagen binnen een paar meter.

[1] <http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Nederlands_verkeersbord_D1.svg>
[2]
<http://nl.wikipedia.org/wiki/Rotonde_%28verkeer%29#Rotonde_versus_verkeersplein>

Maarten