[OSM-talk-nl] Beek

Lennard ldp at xs4all.nl
Sat Apr 9 16:32:22 UTC 2011

On 9-4-2011 17:35, Robert Elsenaar wrote:
> Dus ik kan die wateroppervlakte gewoon taggen als:
> - natutal=water (die weg doen)

Nee.

> - waterway=stream
> - area=yes

Niet nodig.

> - name=*
>
> Zo snappen rederers het ook?

Renderers zijn in het algemeen dom en doen precies wat jij ze opdraagt.
In dit geval zullen ze dus wellicht een stream langs de omtrek van het
water tekenen.

Nee dus. Je moet dit analoog zien aan de tagging van river en riverbank.
Een lijn (waterway=stream) door een vlak (natural=water). Die lijn kun
je dan door het midden trekken, of indien er duidelijk een geul of te
volgen koers is (tussen eilandjes door?) verleg je die lijn daarnaartoe.

In dit opzicht is waterway=riverbank eigenlijk ook overbodig. Het is
toch al een combinatie die verwarrend is. Ik ben bijvoorbeeld al
regelmatig waterway=river tegengekomen langs de omtrek van een rivier.
Als de water=* tagging doorzet, komt er ook gelijk een einde aan deze
onduidelijkheid. Dan wordt het een lijn met waterway=river (voor de
stroomgeul) en een vlak met natural=water + water=river.

Ik tag rivieren al een tijdje als een natural=water vlak en een
waterway=river lijn.

Het doel van water=* is om extra informatie toe te voegen over het soort
watervlak dat dat is. Aan de rest van de tagging (met uitzondering van
riverbank) hoeft niets te veranderen.

--
Lennard