[OSM-talk-nl] Woonplaatsen, wijken, buurten en admin_levels

Lennard ldp at xs4all.nl
Mon Apr 18 23:26:19 BST 2011

On 18-4-2011 23:31, Oliver Heesakkers wrote:

> Daar ben ik het onmiddellijk mee eens. Het is al erg genoeg dat wij
> (samen met de Duitsers) een level meer nodig zouden hebben dan de rest
> van de wereld (waarvan we er dan ook nog eens twee niet gebruiken!)

Niet veel landen zijn al zo ver dat ze woonplaatsen (sommigen kennen het
concept wellicht niet eens) en buurten doen op dat niveau.

> Is het een optie om de admin_levels te herschikken? Bijvoorbeeld de
> gemeente in level 8 te zetten, de rest door te schuiven, zodat de
> buurten uiteindelijk gewoon in 11 vallen?

Gemeenten staan al op 8. [1]

Wat vooral belangrijk is, is dat we gelijk blijven optrekken met wat de
meeste andere landen doen, zodat gebieden met gelijkwaardige status op
gelijkwaardige admin_level's komen. Dit is ook erg belangrijk voor
gebruikers van de data, zowel voor analyse als weergave.

Zo te zien zitten gemeenten vooral op 8 en 7. Ik vraag me af of je het
Duitse Amt op 7 gelijk mag zien als een NL gemeente, qua status?
Wellicht zijn plusregio's juist vergelijkbaar met hun Amt?

> Op het eerste gezicht lijkt me dat een logische wisseling

De huidige indeling is voornamelijk ingegeven door het Duitse voorbeeld.
Zij hebben stadsdelen/gemeentedelen zonder zelfbestuur op 10. Dat
concept is vergelijkbaar met onze woonplaatsen. Dezelfde overweging
zorgde ervoor dat stadsdelen *met* zelfbestuur op 9 kwamen.

In de praktijk blijkt het bij ons qua grootte net andersom. Als we het
in OSM omdraaien, krijg je de rariteit dat een deel zonder zelfbestuur
hoger uitkomt dan een deel met zelfbestuur. Moeten we admin_level dus
geografisch of functioneel zien?

[1] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Admin_level

--
Lennard