[OSM-talk-nl] BAG (Was: Diverse vragen)

Oliver Heesakkers osm2 at heesakkers.info
Mon Aug 29 19:16:57 UTC 2011

Op zondag 28 augustus 2011 11:04:42 schreef Martijn van Exel:

> Zie het mailinglijst-archief, er zijn volgens mij geen concrete
> plannen om de BAG-huisnummers te importeren.
> Ik ben er geen voorstander van. Bij een import moet je ook nadenken
> over hoe die geimporteerde data bij wordt gehouden; van de BAG komt
> maandelijks een mutatiebestand uit, importeren in OSM is alleen zinvol
> als je ook die mutaties opneemt. Maar hoe moet dat dan met
> adresobjecten die ondertussen door een echt persoon zijn bijgewerkt?
> Dat zijn moeilijke vragen.

Is er sinds die discussie / call to arms eind mei uberhaupt nog iets
ondernomen op dit gebied?

Ik zie de BAG als zinnige vervanger voor de 3dShapes gebouwen. De
nauwkeurigheid is veel groter en de informatie is uitgebreider. Bovendien zijn
het juist de regelmatige updates die deze informatie waardevoller maken dan
3dShapes.
Hoe mooi de 3dShapes ook zijn, op sommige (vele?) punten is die informatie nu
al gruwelijk achterhaald.

Sommige imports zijn zinvoller dan anderen (powerlines, datakabels), maar
juist BAG-data voldoet aan een basis wens voor de moderne navigatie-gebruiker,
namelijk plaatsbepaling op huisnummerniveau.

Er resteren nog vele vragen over hoe een BAG-import en daaropvolgende updates
aangepakt moeten worden, zodat we dubbel getekende gebouwen voorkomen en door
de community aangebrachte wijzigingen zo respectvol mogelijk behandelen.
Daarvoor zijn al enkele oplossingen aangedragen, maar er zal toch echt een
soort werkgroep opgezet moeten worden om deze uit te werken en een import zo
soepel mogelijk te laten verlopen.
Ook bestaan er wellicht nog enkele vraagtekens omtrent het licentie-vraagstuk,
maar dat zou het ministerie / de gemeentes definitief moeten kunnen
beantwoorden.

Het is echter wel zaak om hiermee aan de gang te gaan en bezig te blijven,
want het zou zonde zijn als we uiteindelijk helemaal niets met deze databron
doen.