[OSM-talk-nl] BAG: enige gegevens

Oliver Heesakkers osm2 at heesakkers.info
Wed Aug 31 19:48:11 UTC 2011

Om het onderwerp warm te houden, hierbij een een paar (relevante?) gegevens.

Er zijn in Nederland*:
2.865.062 ways met building=yes
2.781.371 ways met building=yes en source=3dShapes
5.493 van de 3dShapes buildings zijn voorzien van een naam. Er van uitgaande
dat geen gebouw tijdens de import voorzien was van een naam, zijn dit dus door
een gebruiker toegevoegde namen:
http://heesakkers.info/showandtell/3dShapesBuildingsWithNames.png

De overgebleven 83.691 non-3dShapes buildings bestaan uit 50.020 buildings met
source=Gemeente Nijmegen en 5.414 staan er in Nuenen.
http://heesakkers.info/showandtell/Non3dShapesBuildings.png

Na aftrek van Nijmegen (dat opnieuw geimporteerd kan worden) en Nuenen (dat
terrein is van Freek) zijn er dus 28.257 + 5.493(3dShapes met naam) = 33.750
buildings die met toepasselijke zorg behandeld moeten worden wanneer een BAG
import plaatsvindt.

Wat mij in de afbeeldingen opviel is dat er best een goede spreiding is over
het land. Als je die gebruikers ook allemaal op de een of andere manier actief
kunt krijgen bij het verwerken van BAG-gegevens, make vele handen licht werk.

*Kosten*
Volgens een pdf op de website van het Kadaster kost een BAG Extract Abonnement
mutaties 150 euro voor de eerste levering en 10 euro per maand voor iedere
volgende levering. Het is me niet helemaal duidelijk of die eerste levering
ook een compleet extract is, of dat dat nog eens 150 euro moet kosten.
http://www.kadaster.nl/BAG/docs/Tarievenschema.pdf

Wat me op de website van het Kadaster niet duidelijk wordt, is welke licentie
op de gegevens van toepassing is. "De gemeente is de bronhouder". Wil dat dan
zeggen dat iedere gemeente toestemming moet geven om die gegevens (als
afgeleide vorm) onder odbl-licentie op te slaan, of dragen de gemeentes alle
rechten over aan het Kadaster, waardoor alleen zij maar akkoord hoeven te
gaan?

*: Ik gebruikte de omtrek van het Europese deel van Nederland volgens de
relatie 47796 als polygoon (incl Baarle Hertog). Om een of andere reden
bevatte het resultaat toch gebouwen die duidelijk in Belgie en Duitsland
staan. Deze gebouwen missen soms ook nodes waardoor vertekeningen in de
afbeeldingen onstaan.