[OSM-talk-nl] Bushaltes en GSM antennes

Stefan de Konink stefan at konink.de
Tue Dec 13 22:22:56 UTC 2011

Op 13-12-11 22:50, Floris Looijesteijn schreef:
> Stefan is niet akkoord met de CT en ik verwacht ook niet dat dat
> nog gaat gebeuren :)

Zoals nu al menig keer verteld:

GEEF ME EEN OPTIE OM CHANGESETS TE ACCEPTEREN EN IK GA AKKOORD VOOR
DIE CHANGESETS!

- --

En voor onze internationale meelezers:

GIVE ME AN OPTION TO ACCEPT CHANGESETS AND I AM HAPPY TO ACCEPT THOSE
CHANGESETS!

Is de FUD nu klaar? Mooi, dan gaan we constructief verder.

> Nu vroeg ik me af of die data wellicht nog ergens te verkrijgen is
> zodat we het opnieuw in kunnen lezen, en het ook meteen een update
> kunnen geven.

Nu is het Antenneregister dus een goed voorbeeld van een overheidsbron
die ooit CC-BY was, en waar ondertussen onder het label "openbaar"
valt, en als je even wacht totdat het 1-1-2012 is, is waarschijnlijk
alles wat ooit onder een Creative Commons licentie is uitgegeven
(bijv. De Nieuwe Kaart), omdat de overheid dacht dat dat goed was,
omdat wij daar ook voor kozen, echt PD.

Het bestand hier:
<http://www.antennebureau.nl/binaries/content/assets/antennebureau/Antenneregister/2011/overzicht-gsm-en-umts-antennes-tm-30-november-2011>

Vereist wat omschrijven van coordinaten naar WGS84, gelukkig hebben ze
"leesbare" RD inmiddels wel weer toegevoegd nadat ik er over had gemaild.

Voor het importeren om het importeren weer begint, is het misschien
niet al te onverstandig om een masterplan te hebben hoe om te gaan met
wijzigingen. Zowel mijn bushaltescript als het oude antenneregister
update script linkte een OSM-ID aan een import nummer, zodat de maand
daarna wijzigingen konden worden doorgevoerd.

Het is verder jammer dat in die tabel alleen GSM en UMTS staat.
Terwijl op de website een veelvoud te zien is. Wil je dus echt wat met
verbindingen doen is het misschien wel veel handiger om EL&I eens te
bellen en te vragen of de bron opgenomen kan worden in het Nationale
Georegister als WFS.

Pak je het dan helemaal goed aan, ga je de data niet importeren, maar
de Mapnik stylesheet aanpassen, zodat je de coole extra data uit de
WFS haalt ;)

De busdata, zoals ik al had verteld is een vervoerder verplicht om
onder redelijke voorwaarden data te leveren aan een reisinformatie
systeem. Dat implicieert dus dat ik ook accoord kan gaan voor busdata
als openOV deze data onder CC-0 vrijgeeft...

Maar Floris: hoe kun jij eigenlijk ook accoord zijn gegaan met de
licentie als jij de nieuwe Maasvlakte hebt overgetrokken uit data die
expliciet onder de Bernse conventie valt? (Hint: CC-BY)

Dat impliceert toch dat jouw OSM lidmaatschap geroyeerd moet worden,
de soep is heet vandaag ;)

Stefan